Dominika Špačková>Blog>20 000 nestačí

20 000 nestačí

7. června 2017 - napsala Dominika Špačková


 
 

Když plánujete výdělek, nezapomínáte na důležité věci? Co všechny náklady nebo zajištění budoucnosti? Nebo rozumná finanční rezerva a prevence rizik? A kolik na to vše potřebujete ve skutečnosti vydělat, abyste si vyplácely právě oněch 20 000?

Když jsme se setkávali s volnonožci, slýchávala jsem, že jsem finančně neskromná. Nechtěla jsem vydělávat ani 20, nebo 30 tisíc. Moje představa se vždycky pohybovala o dost výš.

Někdo říkal, že jsem neskromná, někdo říkal, že on práci dělá, protože ho to baví, a ne pro peníze (ano, bezdětný jedinec). Někdo, že raději okopává zahrádku.

Nejdřív mi to vrtalo hlavou a začala jsem si myslet, že jsem asi neskromná.

Jezdila jsem tehdy červeným Peugeotem 205. I když měl už 200 000 najeto a 15 let za sebou, stejně jsem ho milovala. Byl moje velká životní láska. Přezdívali jsme mu červený drak.

Svezla jsem kamaráda na jednu přednášku a ten mi říká: “Ty se máš, že máš auto.”
“Tak si nějaké taky kup. Tenhle kousek se dá pořídit mezi 30 000 a 70 000.”
“No, já na to nemám.”
Z mojí strany ticho. Nevěděla jsem, co na to říci.

Tu informaci jsem se snažila zpracovat. A dát si ji dohromady s informací předchozí, že on nepracuje pro peníze. Hmm. Tady se mi poprvé do mysli vkradla myšlenka, že s jeho filozofií (pracuji pro radost, ne pro peníze) není něco v pořádku.

V průběhu následujících let jsem pomalu dospěla k tomu, že ti, kdo říkají, že nepracují pro peníze, buď neumí počítat, nebo nemyslí na zadní kolečka.

Když se rozhodne podnikat někdo, kdo nikdy nepodnikal a není z podnikatelské rodiny, nebo se nepohybuje v podnikatelském prostředí, tak k podnikání přistupuje jako k práci. Představu o podnikání má víceméně naivní. Jednak si neumí představit, jak opravdu těžké je začít vydělávat a že to většinou 2 - 4 roky zabere. Ale taky nemá představu o tom, kolik ten byznys musí vydělat, aby on si mohl vyplácet výplatu.

Začínající podnikatel - živnostník si myslí, že to, co přišlo na účet, je jeho. A nakládá s těmito penězi jako s výplatou. Nebo chce s nimi tak nakládat.

Když vyfakturuje, řekněme, 5 000, bere to tak, že tyto peníze jsou jeho. Počítá s nimi na nájem nebo jídlo.

Zapomíná ale třeba na sociální a zdravotní. Takže má mentální představu o tom, že vydělal 20 000, ale ve skutečnosti z toho platí 4 000 státu.

Jenže pokud peníze opravdu nehlídá a nemá v nich přehled, tak je překvapen, že dříve mu stačilo 18 000, ale teď s dvaceti nevychází. (Nezapočítal ani náklady a ani zdravotní a sociální.)

Podstatný první krok je uvědomit si:

Obrat není výplata

Když si vezmete ten příklad obratu 20 000 měsíčně.

První, co musíte platit a je to zákonem dané, je sociální a zdravotní. To jsou bratru 4 000 Kč. Takže z 20 000 vám zbyde 16 000. To je citelný zásah. 20 % z vydělaných peněz jde pryč.

Pak tu ale máme náklady. Třeba telefon, internet v telefonu. Někdo řekne, to bych si i tak koupil z výplaty. Jenže jde o náklad pro byznys, takže to započítáme, řekněme, třeba 1 000 Kč. Zbývá tak 15 000. 25 % obratu jde pryč.

Pak nějaké zařízení. Pracujete na starším laptopu. Takže taky žádný náklad. Jenže pokud na něm pracujete opravdu 8 hodin denně plus 2 hodiny denně relax, tak baterka z notebooku odejde výrazně dříve, než když jde o freetimový laptop.

Jak se zvyšují požadavky byznysu, potřebujete lepší počítač, protože ten stávající běží hodně pomalu nebo začne padat. I když si jen jednou za dva roky koupíte nový za 10 000, nebo jednou za 4 roky něco, co stojí 20 000, pořád je to třeba 500 měsíčně.

A to nezapočítáváme další věci. Třeba apky, které pro byznys potřebujete. Fakturační systém. Nebo web a hosting a administraci webu. Pak nějaké školné. Vzdělávat se musíte.

Je to sice pár stovek tady a pár stovek tam, ale ty peníze mizí pryč.

V horším případě si ty věci neplatíte, tedy náklady, a snažíte se ušetřit. Například tvorba webu vám zabere spoustu času. To pak znamená, že pořád pracujete, snažíte se ušetřit na nákladech (třeba na tom webu), ale už nezbývá čas na vydělávání peněz. Takže příjmy nerostou. Začarovaný kruh.

Náklady v byznysu rostou.

Náklady na vzdělávání, web, administraci, nějakou propagaci, nějaké školení, nějaké poradenství. Jsou to další náklady, a tak klidně zaplatíte 2 000 nebo 5 000 Kč. A z 20 000 je pryč celých 10 000.

Takže reálně pak pracujete za 10 000 čistého měsíčně.

A víte, jaká je minimální mzda? Necelých 10 000. Hmm.

Podnikat a dostávat minimální mzdu? To se mi moc nezdá.

Náklady na hlídání

Ještě jsme nezapočítaly náklady na hlídání. Pokud nemáte babičky nebo babičky nemůžou hlídat, v Praze zaplatíte klidně 10 - 12 000 za měsíc.

Pokud uděláte obrat 20 000, 10 000 zaplatíte na všemožných nákladech a 10 000 dáte za hlídání, tak pracujete krásně zdarma. A to ještě po večerech a jste unavená a vyčerpaná.

To se přeci vyplatí. Nebo?

Většinou vás ta práce za dva nebo tři roky přestane bavit, protože to nevydělává. A tak si raději najdete zaměstnání. I když jste si svatosvatě slíbila, že se tam nikdy nevrátíte.

Podnikání nemůže fungovat jako přivýdělek. Ne za pár korun. Jistě, najdou se výjimky. Ale pro ty stejně tento článek není určený.

Jak do té pasti nespadnout?

Vy si musíte poupravit představu o tom, kolik to podnikání má vydělat, aby se vám vyplatilo. Když už počítáte, myslete také na důchod, onemocnění nebo ztrátu partnera, svoji indispozici nebo zvýšenou péči o děti.

Myslet na zadní kolečka

To znamená počítat s tím, že se stanou všechny ty jobovky, které nechcete, aby se staly. Něco se stane s partnerem, vy onemocníte a nebudete moci pracovat, děti budou dva roky v nemocnici a vy s nimi. Onemocní vám maminka a vy se o ni budete chtít starat. Změní se ekonomika a byznys přestane vydělávat.

Když mluvím, že na to máte myslet, neříkám, že si máte přehrávat černé scénáře těžkého života. Říkám jen, že v rámci byznysu máte počítat s tím, že všechny tyto události ovlivní vaši schopnost vydělávat. Takže musíte být schopná buď řídit byznys z telefonu jen pár minut denně, nebo naopak musíte mít velkou finanční rezervu.

Peníze nejsou všechno. Jsou důležitější hodnoty, třeba rodina. V byznysu jsou však to jediné, na čem záleží. Pokud onemocníte a nemůžete několik měsíců vydělávat, kdo za vás zaplatí nájem? Pokud je to partner, máte se fajn. Ale co když onemocní partner a vy musíte kompenzovat jeho příjmy? Dokážete to? Dokážete zvýšit obrat natolik, že to finančně nepoznáte a nespotřebujete peníze, které si šetříte na důchod?

Začněte budovat finanční rezervu

Mít velkou finanční rezervu se nejen hodí, ale je to nutnost pro úspěšný byznys.

Argument, že jako rodina máte nějakou rezervu, nestačí. To jsou rodinné finance a vy z rodinných financí nebudete platit byznys náklady.

Jednou jsem zažila, že klientka na mém kurzu byla nespokojená, když jsem mluvila o 300 000 rezervě. Říkala, že tuto rezervu každá rodina nemá. A že každá rodina takovou rezervu mít ani nemůže.

Jenže za prvé, to, že rodiny tuto rezervu nemají, často není otázka výdělku (jak mi totiž takto může argumentovat někdo, kdo má iPhone?), ale finanční gramotnosti.

Za druhé mluvím o podnikatelích. Hlavně upozorňuji, že to, o čem mluvím, se jmenuje risk management. Počítat s rizikem a připravit se na něj. Připravit se na to, že se něco může stát. Koneckonců, když se nic nestane a rezerva je hodně velká, tak pojedete na bezva dovolenou. Třeba na měsíc do Karibiku.

Byznys musí mít svoji vlastní finanční rezervu. 300 000 by vám mělo stačit na pokrytí několika měsíců fungování nebo zaplacení spolupracovníka, který nějakou dobu pracuje za vás. Plus byste si měla být z této částky schopná vyplácet nějakou výplatu.

Pro začátek si vybudujte rezervu 300 000. Když ji budete budovat jen dva roky, kolik musíte dát měsíčně stranou, abyste se třeba za tu dobu na těch 300 000 dostala? 12 500. Když to budete dělat tři roky, stačí vám necelých 8 500 měsíčně.

To si připočtete k nákladům byznysovým a hlídání a jste třeba na krásných 30 000. Vydělat si 20 000 nestačí. A to jste si zatím ani nekoupily jídlo a nezaplatily nájem.

A co v důchodu? Hodně cestování nebo sledování letáků?

Druhá úroveň finančního plánování je naspořit si dost na budoucnost a na důchod. Ano, za třicet let budete chtít mít dost peněz na to, abyste nemusely pracovat. Protože třeba budete chtít být hlídací babičkou. Nebo jen více cestovat. Případně nebudete moci vydělávat ze zdravotních důvodů.

A na důchody stát možná nebude mít peníze. Ty opět potřebujete mít samy.

Kolik peněz měsíčně potřebujete, abyste si udržela současný životní styl? 30 000 - 50 000? Více? Nebo méně? I kdyby to mělo být jen 20 000, když si představím nějakou inflaci, stejně budete nakonec potřebovat 50 000. Pokud ovšem nebudete chtít počítat každou korunu a sledovat všechny letáky, kde je jaká sleva.

Na to, abyste mohla sama sobě vyplácet 50 000, potřebujete mít nainvestováno hodně peněz. Třeba 20 000 000 - 30 000 000. To není žádná sranda.

Možná budete investovat do nemovitostí. Pokud budete na Letné pronajímat dva byty po 25 000 měsíčně, tak jste na 50 000. Ale pro jistotu to chce ještě jeden, aby bylo na náklady, které způsobí stěhování, výměna kuchyňské linky a podobně.

A na to při současných cenách bytů na Letné potřebujete 20 - 30 milionů. (Ano, jsem si vědoma toho, že zjednodušuji.)

Propočty tu dělat nebudu, ale řekněme, abyste tuto sumu našetřily, potřebujete měsíčně uložit 10 000 - 20 000 po dobu 35 let na 5 - 7% úrok. Když ten úrok bude 3 - 4 procenta, budete potřebovat odkládat mnohem více.

Tím se však dostávám k tomu, že pokud to myslíte sami se sebou dobře, a taky se svým finančním zabezpečením, potřebujete na budoucnost odkládat nějakých 10 000 - 15 000 měsíčně. Když to budete dělat 35 let, tak jste na 20 000 000. A pozor, to mluvím jen o penězích, které neinvestujete do vlastního bydlení, nespoříte na dovolenou….

Takže, ještě uvažujete o tom, že 20 000 vám bude stačit? Inu, doufám, že jsem zasela semínko nedůvěry vůči vydělávání malých částek. Zmíněných 20 000 vám nebude stačit téměř nikdy.

Jasně, někdo může říci, že ta čísla jsou přestřelená. Že někomu bude na důchod stačit mít 5x méně. Tady nejde o konkrétní reálná čísla. Je o to, začít vůbec uvažovat o tom, že musíte dávat stranou peníze. A to nemalé peníze.

Jaký výdělek bude stačit?

Tuto otázku v byznysu nemám ráda. Proč se omezovat tím, kolik může stačit? Mám raději princip zdvojnásobování. Když jsem první rok udělala byť minimalistický obrat třeba 50 000, ve druhém roce se mohu soustředit na to, že udělám obrat třeba 100 000.

Když vezmeme, že máte podobný byznys jako já, nemáte asistentku, pracujete samy a nemáte skoro žádné náklady, tak pro ilustraci bude stačit tento příklad:

  • 10 000 na budování finanční rezervy v podnikání,
  • 10 000 na důchod a další jistoty,
  • 20 000 výplata sobě,
  • 10 000 nejnižší náklady (sociální, zdravotní, daně, telefon, malý web).

Jste na měsíčním obratu 50 000. A ročně se potřebujete dostat na 600 000.

Ale pokud máte náklady nebo asistentku, už je celá situace mnohem zajímavější. To najednou musíte mít 2x - 5x více, než tady píšu. A tím se dostávám na minimální obrat okolo 1 - 2 milionů korun.

Pokud navíc živíte rodinu samy, připočtěte dalších 30 000 - 50 000 na provoz domácnosti. Jenže to už zase budete potřebovat někoho, kdo vám s byznysem pomůže, protože realisticky takové peníze v jedné osobě při polovičním výdělku vyděláte jen těžko. Takže budete potřebovat peníze na asistentku.

Sezónní výkyvy

Rovnoměrně nevyděláváme, protože máme sezónní výkyvy. To může zaskočit kohokoli, kdo nepodniká delší dobu. Třeba lektorku, protože přes prázdniny vydělá 20 % toho, co normálně. Nebo e-shop je překvapen tím, že po Vánocích, tedy v lednu a únoru, přišly jen dvě objednávky.

Každý byznys svoje výkyvy má. A pokud chcete mít pravidelnou výplatu, tedy mít jisté peníze, které pravidelně pošlete do rodinného rozpočtu, neuděláte to jinak než opět rezervou, kterou na účtu máte.

Takže, pokud použijeme minulý příklad, kdy celkově byznys musí udělat 50 000 obrat, abyste si mohly vyplácet 20 000 a 10 000 spořit na budoucnost, potřebujete mít na účtu rezervu 250 000 - 300 000.

A sezonní výkyvy se vás pak nedotknou.

Například u mě je to tak, že většinu výdělků zvládnu udělat během 8 měsíců a náklady na ostatní měsíce si musím kompenzovat tím, že ve výdělečných měsících odkládám peníze stranou.

To znamená, že v těch 8 měsících, kdy peníze chodí, tak 50 % hned pošlu na druhý podnikatelský účet, kde se rezerva pohybuje mezi 100 000 - 500 000 korunami. Z druhé poloviny peněz si vyplácím výplatu, vyplácím spolupracovníky, platím náklady a, pokud možno, nechávám si na tomto základním účtu také okolo 100 000. Když přijdou slabé měsíce, vyplácím nejprve z těchto 100 000. Jakmile se rezerva zmenší na méně než 50 000, začnu být nervózní a nutí mě to více pracovat na tom, aby peníze byly. Jen málokdy se dostanu do situace, kdy nemám na účtu nic. Když se to stane, ještě pořád mám byznys rezervu, takže do ní sáhnu. Velmi nerada.

Většinou, když se dostanu pod 50 000 na podnikatelském účtu, tak buď vím, kdy mi přijdou další peníze, nebo udělám nějakou rozumnou akci, kterou vydělám opět dost peněz na to, aby zase na účet něco připlulo.

Když mám na vedlejším byznys účtu peníze a je jich tam více, než potřebuji nebo si určím, přepošlu tyto peníze na stavebko nebo jiné finanční produkty, které využívám. Většinou to dělám, když vím, že bude období, kdy peníze do mého byznysu potečou. A že moje rezerva je slušná.

Jak to uvést do praxe?

Teorie je to zajímavá. Jenže jak na to?

“Já jsem ještě ani nezačala.”

Pokud jste ještě nezačala, báječné, alespoň zjistíte, jestli jste si vybrala byznys model, který je schopen vám nějaké peníze přinést. Takže rozhodně nebudete dělat virtuální asistentku.

Musíte vybrat byznys model, který je schopen vám i při polovičním úvazku vydělat 50 000, tedy 100 000 při plném. Nemůžete pracovat za 500 Kč, protože to při 20 hodinách týdně, nevychází. Je to sice 10 000, ale když vyfakturujete jen ⅓ svého času, tak jste na 3,5 tisících, to je 14 000 měsíčně.

První věc, nad kterou doporučuji se skutečně zamyslet, je, kolik peněz potřebujete pro svůj současný i budoucí život, kolik peněz potřebujete na finanční rezervu, kolik peněz potřebujete na zajištění dětí a kolik peněz na kompenzaci partnerova výdělku.

Pokud se s ním nic nestane, vy se naučíte kompenzovat jeho příjmy a budete mít rezervu. Nejhorší scénář bude, že dětem třeba koupíte nemovitost nebo sobě zaplatíte lepší dovolenou. Když rezerva nebude, partner nebude vydělávat, vy pak budete muset příjmy kompenzovat najednou a bude to mnohonásobně větší stres, než když jste na tuto variantu připraveny.

Celý proces zvyšování výdělku stojí za to si rozfázovat:

První fáze: dostat se do černých čísel

V první fázi se potřebujete dostat na to, že si vyděláte na náklady a začnete si vyplácet menší výplatu. I kdyby to mělo znamenat, že to bude 50 Kč na hodinu vaší jakékoli práce. Není to žádná darda, ale je to lepší než nic.

Tady jsme na těch 20 000. Ale je to jen první krok.

Druhá fáze: vytvořit rezervu 300 000

Jakmile si něco vyplácíte a v rodinném rozpočtu nechybí peníze na základní věci (nájem, jídlo, oblečení stačí ze sekáče), je nutné co nejdříve vybudovat rezervu. První cíl může být 50 000, poté 100 000, pak 300 000. Pěkně postupně. Pokud si vyplácíte méně peněz a příjmy vám rostou, můžete si jako odměnu za dosažení nějakého finančního cíle zvýšit výplatu. Pokud ale zvyšujete svoji výplatu, tak rovnou také zvyšte peníze, které odesíláte na rezervu.

Třetí fáze: začít si vyplácet rozumnou výplatu

Jakmile máte rozumnou rezervu (těch cca 300 000), tak se soustřeďte na to, aby ta vaše výplata začala být opravdu rozumná. Aby bylo na všechny potřeby, abyste si mohla odkládat peníze na dovolenou a pomalu se mohla přesunout do další fáze.

Taky je dobré nejpozději v této fázi striktně oddělovat rodinné finance a byznys finance. Svoji výplatu začít brát jen jako nákladovou složku ve svém podnikání, ale nemíchejte rodinné a byznys finance. To nedělá dobrotu.

Čtvrtá fáze: budovat jistoty na stáří

Jakmile byznys šlape, máte rozumnou byznys rezervu, naučila jste se vydělávat, víte, co musíte udělat pro to, aby v podnikání bylo více peněz, je nutné začít přispívat rozumné částky měsíčně na svoji budoucnost. Tedy částky okolo 10 000 měsíčně. Menší peníze můžete začít posílat už v předchozích fázích. Ale jakmile máte dost na život, potřebujete se soustředit na svoji budoucnost, případně zabezpečení dětí.

V celém tomto procesu předpokládám, že v podnikání postupně zvyšujete obrat. Já se třeba držím principu zdvojnásobování či ztrojnásobování obratu. Naučíte se řídit byznys tak, aby se vám každý rok podařilo vydělat dvojnásobek roku předchozího. Více o tomto principu mluvím v kurzu Ženy, byznys a finance.

Samozřejmě to nejde hladce, jak jsem předeslala. V byznysu se toho musíte hodně naučit, aby to takto fungovalo. A taky je pravda, že ne každý byznys model je pro to vhodný. Popsala jsem ideální situaci. Nepopisovala jsem situaci samoživitelek.

Poučení pro všechny, kdo podnikají, je ale jasné: nepracujte za málo peněz. Neříkejte, že vám stačí pár korun. Ale hezky si to spočítejte. Na začátku ty počty budou trochu frustrující. Když ale budete postupovat systematicky, budete překvapeny, kam jste se dostaly za dva nebo tři roky. :-) A co teprve za 5!

Rezervy mají svoji velkou výhodu

“Dominiko, já jsem měla nenadálé výdaje a teď potřebuji zaplatit asistentku, ale nemám z čeho, nutně potřebuji vymyslet něco, na čem vydělám.”

Pro mě je to samozřejmě fajn. Připravíme nějakou strategii, kampaň, oslovování klientů. Já si vydělám, druhá strana taky.

Nicméně mi pokaždé leží v hlavě, že tohle by bylo řešitelné jednoduchou věcí. A to finanční rezervou. Taková akce na poslední chvíli je adrenalin. Je to narychlo, musí se hodně máknout.

Kdežto rezerva je tichá voda, co břehy mele. Nemusím na poslední chvíli odřeknout Aniččinu soutěž v gymnastice, protože potřebuji vydělat na asistentku, a tak jsem vzala klienty i na termín její gymnastiky.

Tichá voda, nenápadná, pro nikoho z venku není vidět. Když si koupíte Maca, tak je to vidět. Když máte stejných 20 000 - 70 000 jako rezervu, vidět to není. Pochlubit se tím nemůžete.

Jenže finanční rezerva okolo těch 300 000 vám dá klid na duši. Když jeden měsíc nevyděláte ani korunu, protože pracujete na větší strategii, tak se nic neděje, protože máte rezervu a z té zaplatíte všechno, co potřebujete.

Nestresuje vás, kolik vám přistane na účtu. Nestresuje vás, jestli vám přistane dost i mimo sezónu. Nemusíte se tím zabývat. Do rodinného rozpočtu vám chodí výplata třeba těch 20 000. Nebo 30 000.

Když se v byznysu něco nevydaří, tak vás to nepoloží.

A o to jde. Rezerva vám sníží stres. Sníží množství momentů, kdy práce zasahuje do oblastí, ve kterých nemá co dělat.

O financích se musíte naučit uvažovat a přemýšlet. Je na to potřeba struktura, je potřeba si finance hlídat a analyzovat je.

Teď začnete uvažovat v malých krocích. Jak zdvojnásobíte obrat?

Diskutujte a dejte mi vědět, jestli ve vás článek něco vyvolal. Pozitivně, negativně. Jestli souhlasíte, nebo jste takto nikdy neuvažovaly. Těším se na komentáře.

Chcete se dozvědět více?

Chcete na financích máknout? Máme červnovou výzvu: Srovnejte peníze do latě!

Pro celý měsíc červen máme ke kurzu Ženy, byznys a finance připravenou výzvu. Srovnejte peníze do latě.

Během měsíce června společně projdeme kurz Ženy, byznys a finance. Každý týden si poslechnete 3 - 5 videí a zpracujete pracovní listy. Zabere vám to týdně zhruba hodinu.

Běžné on-line kurzy mají svoje nevýhody. Například se ne vždy máte kde zeptat. Proto během červnové výzvy každý týden dostanete také dotazník, ve kterém sesbíráme vaše podněty a otázky a já na ně budu pečlivě odpovídat. Pokud poctivě krátký dotazník vyplníte každý týden, bude to, jako bychom spolu měly individuální koučovací hodiny. Já sleduji váš pokrok a vy ode mne dostáváte zpětnou vazbu na svoji práci.

Pro tuto individuální péči máme jen 15 míst.

A ano, celou tuto péči budete mít navíc a bezplatně. Kurz je nyní za 987 Kč, od konce léta jej zdražíme na 1 587 Kč.


Tipy a novinky pro akční maminky




Komentáře (15)

8. června (13:18)Magda Křepelková

Dle mých osobních zkušeností naprostý souhlas! Výborně napsáno. Dík



8. června (15:18)Lenka Hrochova

Skvele, vycerpavajici a velmi potrebne informace. Jsem ted ve fazi 2. Kdybych byla pesimista, tak si reknu, ze je na to pozde po 15 letech podnikani, ale pristani bylo tvrde a o to je opravdovejsi, ze tento plan vychazi ze me a nezacala jsem ho realizovat proto, ze bych si o tom nekde precetla. V kazdem pripade Vas clanek rozesilam na vsechny strany:-)



8. června (15:20)Radim

S tou finanční rezervou máte pravdu, postupně se k tomu chci taky propracovat. Určitě to dodá na klidném spánku.



8. června (17:19)adel

Opravdu k zamyšlení. Myšlenka zdvojnásobování obratu je moc hezká. Akorát to asi neplatí pro ty, kdo stejně jako já pracují ve firmě na ŽL, nemají výhody zaměstnance a mám něco přes 30 tis. Tzn, když odečtu zdrav. a soc., tak mám průměrný plat, ale odkládat 10 tisíc na důchod je opravdu nereálné. :(



8. června (18:47)Dominika Špačková

Díky všem za komentáře! Jednoznačně při hrubém příjmu je nereálné odkládat 10 000 měsíčně. Musí se s něčím začít. Takže Adel, souhlasím. Nicméně doufám, že vás to přiměje si prosadit vyšší sazbu, nebo snízení úvazku za stejné peníze, abyste si mohla vydělat více někde jinde.



8. června (18:48)Dominika Špačková

Radime, věřte, že s malým dítětem, byť pětiletým se moc a moc ráda prospím. Nojo, nemám značkové oblečení. Bydlíme v malém bytě. Ale klid mi za to stojí.



8. června (18:51)Dominika Špačková

Lenka Hrochová, podnikám 15 let a pořádně jsem si směrem k podnikání vyhrnula rukávy před necelými 5 lety. Ne že bych do té doby neuměla vydělat, ale nějak jsem na ty zadní kolečka nemyslela. Takže postupně buduji a rozhodně to stojí za to. Gratuluji, že jste už ve druhé fázi! Je to paráda. Párkrát se vyspíte a najdenou budete ve trojce.



8. června (18:52)Dominika Špačková

Magda Křepelková. Vaše téma je sebeláska, tedy pracovní myslím. A moje vlastně taky. Protože umět se o sebe postarat jak na úrovni fyzické, psychické finanční, nevychází z ničeho jiného, než že člověk k sobě má respekt. Díky za sdílení článku!



8. června (23:59)Jana Kubincová

dobrý deň, na váš web som s dostala zo zvedavosti, lebo som si prečítala info v časopise Vlasta.Okrem tohto blogu som si prečítala aj niektoré staršie články a musím priznať, že ma zaujali. Je to prvý krát, čo reagujem v internetovej diskusii. Nie som mladá mamička, mám 51 rokov a na voľnú nohu som šla v 40, začiatky som síce oplakala, ale dnes by som nemenila. Mám malú účtovnú kanceláriu bez zamestnancov, všetko si riešim sama, resp. za pomoci mojich rodinných príslušníkov. Páči sa mi myšlienka stanovenia si svojej ceny, ale sama som sa stretla s tým, že je to otázka zdravého sebavedomia a uvedomenia si svojich kvalít a povedzme si otvorene , že na Slovensku ani v Čechách sa stále ešte duševná práca nepovažuje za niečo , čo je potrebné ohodnotiť.



9. června (09:23)Marie Mrňávková

Děkuji za tipy, postavilo mne to před rozhodování, jak dál svou práci nastavit. Jsem 4 násobná matka samoživa a zmiňované modely mi zkrátka a jednoduše bez malého kapitálu nejdou realizovat. Podnikání vydělává na sebe, ale už ne na mne a vůbec ne na nějakou rezervu či obstarání mých dětí. V každém případě pro mne moment k zamyšlení, neb síly psychické a fyzické dlouhodobě docházejí. Nějak mi Vaše rady nejdou aplikovat v praxi, stále narážím na nedostatek financí, není z čeho se odrazit :( Je pro takovouto situaci nějaké efektivní řešení?



9. června (09:45)Dominika Špačková

Jano, díky! Pravdu máte, že lidem se nechce za duševní práci platit. A že vy si stanovíte cenu, tak to neznamená, že každý ji bude chtít platit. Pro to, aby ji někdo chtěl platit se musíte naučit argumentovat a tomuto člověku vysvětlit, proč je pro něj lepší, když to zaplatí vám, než když si to bude dělat sám. Takže nakupte knihy o tom, jak se dělá prodej, začněte to pomalu aplikovat.



9. června (09:57)Dominika Špačková

Marie, zdravím, váš obchuůdek znám, tedy alespoň z on-line světa. Myslím si, že problém nebude v tom, že by lidé nechtěli kupovat, ale spíše o nastavení prodejních kanálů, bude to chtít se zaměřit pozornost na jejich pravidelnou analýzu a optimalizaci. To znamená, abyste se naučila, že když investujete 1000 kč do toho a toho, vypadne vám 7 objednávek.... Postupně jednotlivé kanály vytunit. Ano, vždycky to něco stojí. Buď čas, nebo peníze. Je mi naprosto jasné, jak to s psychickými silami je, když veškerá starost a tíha jak byznysu, tak péče o děti, tak finanční zabezpečení stojí na vás. Pak už nezbývá psychická energie na to přivést do byznysu více peněz. Nicméně jde o to, najít si nějakou strategii,které se budete držet a postupně krůček za krůčkem budete realizovat.



13. června (15:42)rob

Ještě mi v tom rozpočtu chybí dobročinnost - věnovat i třeba jen malou částku peněz na potřebné. To je pro psychické zdraví velmi prospěšné - mám to štěstí, že se mi podařilo vybudovat něco, co vydělává a rád se o kousek z toho rozdělím s někým, kdo to potřebuje.



15. června (12:36)Lena D.

Koukám, že máme velmi podobné smýšlení nad finančním ohodnocením. Vždycky je dobré mít alespoň na 3 měsíce, kdyby náhodou příjem vypadl, nedejbože třeba kvůli zdravotnímu stavu. Ať vás nic takového nepotká a přeji mnoho úspěchů.



22. června (13:56)Adriana Trávová

Docela zajímavá úvaha. Nad volnou nohou uvažuji a zrovna řeším právě tu cenotvorbu. Narazila jsem ještě na video od Jezevce https://www.superlectures.com/barcampbrno2017/nenech-ze-sebou-vydrbavat-kolik-doopravdy-stoji-hodina-prace-freelancera a je to víceméně velmi podobný pohled na věc. Děkuji za inspiraci.



Přidej komentář

Políčko email žlutě podbarvené nevyplňujte, služí jako ochrana před roboty.



např.: Jan Novák
např.: jan.novak@example.com
např.: http://example.com




Tipy a novinky pro akční maminky




2009 - 2017 © Dominika Špačková