Dominika Špačková>Blog>Jak jsem zautomatizovala psaní článků

Jak jsem zautomatizovala psaní článků

15. prosince 2014 - napsala Dominika Špačková


štítky: Podnikání ~ Tipy
 
 

Při psaní netrpím pisatelským blokem, ale nedostatkem času. Vypomáhám si přestávkami v psaní a šablonou, což mi ušetří přes 4 hodiny na každém článku.

Nedávno jsem se přidala ke skupině blogerů a automaticky jsem se ptala, jaký template, chcete-li vzor, či spíše šablonu, používají pro psaní článků. A prý žádný. Hmm.

Taky jsem ji dříve nepoužívala. Jenže to jsem měla spoustu času, pracovala jsem více než na plný úvazek a neměla děti. Teď mám jedno malé dítě, které ještě pořádně nechodí do školky, takže mám 12 pracovních hodin týdně, a nemůžu ani jednou za měsíc věnovat 6 hodin psaní článku. Není na to prostor.

Musela jsem tedy psaní článků nějak zrychlit. A tlak – honem piš, musíš to stihnout – nezabíral. To mě tak akorát zablokovalo.

V průběhu posledních dvou let jsem pěkně vypilovala proces psaní článku. A o vypilovaných procesech napsal Robert Vlach moc pěkný článek. Procesy a checklisty mi dělají hodně dobře. Můžu mít volnou hlavu na práci.

Abych si zjednodušila psaní, vytvořila jsem si předlohu, či spíše šablonu, která mi při psaní pomáhá. Je v ní několik otázek, které mi pomohou srovnat si téma v hlavě. Až jej kamarád a grafik Šimon Chloupek přetaví do pdfka, tak vám jej nasdílím.

V podstatě jde jen o sadu otázek, které si před psaním článku projdu. A odpovědi na ně sepíšu buď písemně, nebo rukou. Říct si to jen v hlavě nestačí.

Otázky:

  1. Pro koho píšu? Pro jaký web nebo médium?
  2. Avatar: Pro jakou konkrétní osobu píšu?
  3. Jaké je téma?
  4. Co mě k tomuto tématu vede?
  5. Jaký je cíl článku? Čeho chci dosáhnout?
  6. Jedna nejdůležitější myšlenka:
  7. Jaké má být celkové vyznění článku?
  8. Otázky a pochybnosti čtenářek a čtenářů: O čem přemýšlejí ve vztahu k mému tématu? O čem pochybují?
  9. Tematické okruhy:
  10. Hlavní argumenty nebo body, o kterých chci psát:
  11. Jaké kroky mohou čtenáři udělat?
  12. Otázka pro čtenáře k diskuzi:
  13. Zdroje informací
  14. Prolinky na moje články
  15. Prolinky na články jiných
  16. Prolinky na kurzy a semináře
  17. Do kterých mých článků mohu prolinkovat tento?
  18. Anotace
  19. Závěr článku

Template se výborně hodí na překonání tzv. writer´s block. Prostě jen vyplníte pár otázek a najednou to jede. Alespoň u mne. Mám seznam obsahující přes 200 témat, o kterých bych chtěla psát. A když nevím, o čem psát, tak se mrknu do svého seznamu.

Jestliže vylovím téma, ke kterému ani nedokážu vyplnit svůj dotazník, tak vím, že článek stejně nenapíšu. Protože článek je nedostatečně promyšlený. A writer´s block podle mě vychází právě a jen z toho, že téma nemáme promyšlené, nastudované, uchopené.

Šablonu pro psaní článků nepoužívám pokaždé. Jsou témata, která jsou tak notoricky známá, pořád je převaluji v hlavě a už čekám třeba rok, abych článek konečně napsala. To pak blogpost vysypu z rukávu na jeden zátah. Hotovo.

I přesto, že ze sebe někdy článek vysypu najednou, a někdy jej musím promýšlet více, u každého z nich mám víceméně stabilní proces, který vypadá takto:

  1. Vyberu si téma.
  2. Vyplním šablonu – tu většinou vyplňuji ručně jen s tužkou v ruce, protože u počítače nemám tak skvělé nápady. Většinou se stane jedna ze dvou věcí: Buď se dostanu do bodu, kdy tzv. chytím slinu a nejsem schopná zachytit příval myšlenek tužkou, a tak sedám k počítači, abych to sepsala. Nebo se vyplňování šablony nějak zadrhávalo, a to si nechám den a noc na promyšlení. Nejpozději ráno mě něco napadne. Když je téma ještě surové a není dobře uhněteno, odkládám tedy článek na jindy.
  3. Napíšu první draft článku.
  4. Vyspím se na to do druhého dne. Když se vyspím, pak další den vidím text jinýma očima. A buď článek přepíšu úplně, nebo rovnou přecházím k bodu 5.
  5. Vypiluji článek. Pohraji si s typografií, přidám odkazy, doplním, edituji.
  6. Dám jej na korekturu – korektorka je moje záchrana. Bez ní bych musela dalších několik hodin trávit tím, že bych hledala svoje drobné překlepy, zdvojená slova apod. Korektorka se vyplatí.
  7. Korektorka nebo já článek připravíme v redakčním systému.
  8. Článek vydám.

Nikdy nedělám všechno psaní najednou. Není to efektivní. Jen z nadhledu vidím, jestli jsem ve svém psaní totálně neulítla. Případně jestli to, co jsem napsala, má hlavu a patu. Někdy napíšu nesmysl, a pak článek prostě nevydám. Nestojí za to nimrat se s něčím, co nemůže být nikdy dobré. Někdy článek musím celý přepsat, ale za tu námahu mi to stojí.

Díky tomuto procesu mi zabere necelou hodinu vyplnění šablony, pak mám hodinu na první psaní a další půlhodinku na vypilování. Pokud si dobře pamatuji, dříve jsem nad jedním článkem strávila jeden pracovní den, tj. 6–9 hodin. To bylo dost. Ušetřím nejméně 4 hodiny na každém článku. Za rok to je klidně 50 hodin! Celý pracovní týden? Kdo by ho nechtěl ušetřit?

Procesy, checklisty, templaty, šablony mě baví. Co vás? Používáte nějaký proces na psaní i vy? A pokud začnete tento nebo jiný template používat, napište mi. Zajímá mě, jak to funguje i vám!

šablona

………………………………..

Aktuálně:

Máte nápad? Chcete ho rozjet? V kurzu Od nápadu k produktu vám pomůžu dotáhnout ho do konkrétní nabídky, kterou vyšlete rovnou vašemu zákazníkovi. Na výběr je varianta pro samouky nebo koučování ve skupině. Chystám další běh, přihlašovat se můžete už teď.


Tipy a novinky pro akční maminky




Komentáře (7)

15. prosince 2014 (13:29)Gabka Böhmová

Děkuji, Dominiko. Ráda nasdílím v "blogovací skupině". Také nemám času nazbyt. Nejsem zdaleka takový systematik, jako Ty. Ale Tvou přípravou se ráda inspiruji. Dělám si poznámky a odkazy, když mě napadne téma. Pak, když příjde jeho čas nebo tlak, zpracuji ho. Vlastně mi hodně pomohl Martin Perlík svým jednoduchým: "prostě si dej otázku a odpověz si na ni". ;) Držím palce s Tvojí výzvou 80!



17. prosince 2014 (00:06)Dominika Špačková

Díky Gabko! A děkuji za podporu s mojí výzvou. Pomalu ale jistě dělám pokroky. Šablonu jsem si vytvořila v průběhu let, ale zdaleka jsem ji nepoužívala systematicky. Když teď píši hromadně, hodně mi to šetří čas. Témat mám totiž mnoho, ale ne už tolik času na to, abych je uchopila. Také jsem musela přijmout, že jsem matka dítěte a holt to znamená, že ne vždy mohu naplánovaný čas věnovat tomu, co potřebuji dělat. Když chci vydávat články pravidelně a dítě je nemocné, nemám šanci článek dokončit. Což je zbytečný stres, kterému se chci vyhnout.



6. ledna 2015 (10:53)Matouš Vinš

Díky za zajímavý článek! Já si před samotným psaním kreslím myšlenkové mapy, které víceméně vychází z otázek, které zmiňujete. Začal jsem s tím proto, abych si na papír psal skutečně jen ty nejdůležitější myšlenky - když jsem to psal klasicky do osnovy, měl jsem tendenci se až příliš rozepisovat, a tím pádem jsem nad přípravou strávil více času.



6. ledna 2015 (19:04)Pavel Lasák

Píšu si hlavně pro sebe. Mám například problém s nějakou funkci (nemyslím generálního ředitele) v Microsoft Excel. Když už jej studuji a tvořím si ukázkové sešity (na příkladech se nejlépe testuje a učí) proč si je nedat k dispozici on-line? Pro hotové ukázkové sešity (šablony) už nemám problém vytvořit článek (myšlenková mapa ať má strukturu, trocha textu a pár nasnímaných obrazovek). Pak nasázím do šablony, obsahuje předpřipravený úvod (ve většině článku je koncepce podobný -> v úvodu seznam kapitol), pak je část vlastních textů, ke stažení, související články (chyba že ji používám poslední půlrok) a závěr. Hotové články také průběžně doplňují a inovují (dle své potřeby, inspirace v komentářích).



29. ledna 2015 (09:49)Kateřina Narovcová

Skvělý článek Dominiko! Přišel mi do cesty právě vhod. Přišla jsem na to, že jsem po writingové stránce totální analfabet a mám se v čem zlepšovat. Protože jsem se ale rozhodla sdílet nabyté zkušenosti z života v zahraničí (www.facebook.com/kiwiděládiwy), tak to bez blogování nepůjde. Vidím, že to chce systém a věřím, že to s tímto postupem bude zase o něco snazší :) Děkuji!



13. února 2015 (09:03)Veronika Pačesová

Skvělý článek, Dominiko, konečně vím, jak "na psaní" :-)



23. února 2015 (16:41)Monika Trojanová

Jedna myšlenka... s tím bojuju při psaní i mluvení. Díky za článek, ukládám, abych se k němu vracela. Hledala jsem nějaký nápad, jak urychlit psaní na blog, a tohle je přesně ono. :)



Přidej komentář

Políčko email žlutě podbarvené nevyplňujte, služí jako ochrana před roboty.



např.: Jan Novák
např.: jan.novak@example.com
např.: http://example.com




Tipy a novinky pro akční maminky




2009 - 2017 © Dominika Špačková