Dominika Špačková>Blog>Jak rozjet masáže: Kde Lia začíná?

Jak rozjet masáže: Kde Lia začíná?

20. června 2017 - napsala Dominika Špačková


 
 

Lia rozjíždí masáže. Čeká nás první konzultace, obě se shodneme, že rozjezd má mít jen nízké riziko. Na co nesmíme ve strategii zapomenout? Jaké detaily ji mohou ovlivnit? Jak vytvoříme základ skutečně bezpečného rozjezdu podnikání?

S Liou jsem se seznámila tím, že pro mě dělala nějakou asistentskou práci. A tak jsem se dozvěděla i o jejím zdravotním stavu, Srdcerváčích a jejím ohromně pozitivním přístupu k životu.

Lia je téměř slepá a vysoce nedoslýchavá. Za pár let nebude vidět vůbec. Má dvě malé děti, a místo toho, aby složila ruce do klína, buduje život dle svých představ.

Chce rozjet masáže. Já jí budu pomáhat jako konzultantka, aby se jí masáže rozjely a Lia nemusela příliš do slepých uliček.

Kde je Lia a její masáže?

Ještě před úvodní konzultací si vyjasňujeme, kde Lia je. Jsem na své pravidelné týdenní dovolené a protože nechci čekat, začínáme si psát e-maily. Potřebuji její situaci znát do podrobných detailů, protože některé detaily mohou být velmi podstatné a zcela mohou změnit směr podnikání.

Běžně od klientů chci, aby vyplnili dotazník. Já se mohu připravit a ušetříme hodně času. Nicméně Liu znám přes rok, sice ne úplně blízko, ale vím o ní, mám hrubou představu o její situaci, tak jsem ji poprosila, aby mi odpověděla jen na tři otázky, co nejpodrobněji to jde.

Ty otázky se však odvíjejí od celkového plánování jasné strategie pro rozjezd podnikání.

Co je důležité při tvorbě strategie?

Strategie rozjezdu podnikání u maminek a žen, které mají malé děti nebo školou povinné děti, se tvoří na základě tří důležitých hledisek:

  1. kolik času mohou reálně do podnikání investovat,
  2. kolik mohou do rozjezdu investovat (a ztratit financí, když se to nerozjede),
  3. jaké mají zkušenosti s podnikáním, případně srozjezdem jiných projektů.

Hodně důležité jsou i další věci. Ty však nelze zjistit otázkami, protože člověk si nikdy není vědom toho, co neví.

Já se na konzultaci pokusím zjistit:

  1. V čem všem člověk pracoval ještě před podnikáním?
  2. Jaké zkušenosti může přenést do podnikání?
  3. A co všechno z původního zaměstnání může využít a na čem to postavit?

Aby neunikly zajímavé detaily

Proto už před konzultací chci sesbírat maximum informací, abych během ní už mohla klást správné otázky a neuniklo nám něco podstatného. Často například může podnikání rozjet pro někoho zcela nepodstatný detail, který ale pro mě může být klíčový. To ale dopředu nikdy nevím a některé z těchto pokladů zjistím až po několika konzultacích. Na těchto detailech ale může být postavená celá propagační strategie.

Jako u ženy, která hrála ve filharmonii, udělala si masérský kurz a masírovala výhradně hudebníky, protože věděla, že je bolí jiné věci než člověka, který celý den sedí u počítače. A ona se velmi efektivně při masážích dokázala soustředit právě na tyto problematické partie.

Nepodstatný detail, na kterém však stál celý úspěch její práce. Navíc nemusela investovat ani korunu do nějaké propagace, protože stačilo namasírovat pár kolegů. A dobré jméno se šířilo rychlostí blesku.

Mojí prací je tyto poklady vyhledat a propojit je pro hladký rozjezd podnikání.

Co se potřebuji dozvědět?

Nejen od Lii, ale od každé maminkatelky potřebuji znát tyto věci:

  1. jaká je rodinná situace (kolik dětí a v jakém věku, abych si mohla představit, kolik bude mít práce, kolik času bude věnovat rodině),
  2. jaká je její finanční situace, protože na tom také bude záležet, kolik času musí věnovat současným dvěma půlúvazkům a kolik času může uvolnit na práci,
  3. a kolik si potřebuje vyplácet z podnikání každý měsíc, a to i v případě, že opustí jeden z půlúvazků.

Od Lii potřebuji zjistit tyto informace:

  1. Kde v podnikání je, jaké má zkušenosti.
  2. Kam se chce dostat, jaké má cíle.
  3. Jaké má na mě otázky.

Třetí otázku používám na konzultacích pořád, protože člověk, který na konzultaci jde, vždycky nějaký důvod k té konzultaci má. Vždycky mu něco nefunguje. Jen ne vždy to má dobře formulované tak, aby řekl: “Potřebuji zvýšit objem objednávek.”

Většinou to je něco jako: “Chci vydělat více.” Když však klient svoje otázky pošle dopředu, jsou mnohem konkrétnější. A my tím ušetříme hromady času. Konkrétnější otázky vypadají takto:

  1. Chtěla bych si vyplácet pravidelnou výplatu 30 000, ale zatím to nejde, protože někdy na účtu mám peníze a jindy ne.
  2. Nevím, jestli je zájem o takové zboží. Jak to zjistit?
  3. Neprodává se mi e-book, co s tím mám dělat?

Podle těchto otázek se dozvídám slabá místa. Místa, kterých si podnikatel není vědom, že by měly být součástí jeho podnikání. U výše uvedených bodů se mi rovnou otevírají například takové možnosti:

  1. Nevyplácí si pravidelně. Hrají roli sezónní výkyvy, dostatečná finanční rezerva a finanční plánování.
  2. Nezájem o zboží poukazuje spíše než na nezájem na chybnou nebo chybějící prodejní a marketingovou strategii.
  3. Neprodává se e-book. Tady přemýšlím o tom, jestli má klient správně nastavený prodejní trychtýř. A jestli má dost navazujících produktů/služeb, protože e-booky se moc neprodávají.

A máme na co navázat. Najednou máme spoustu materiálu, který můžeme na konzultaci probrat. Taková příprava z obou stran se vyplatí. Ušetří hodně času a na konzultaci se pak můžeme věnovat něčemu konkrétnímu a nastínění konkrétní strategie.

Bez přípravy bychom si klidně hodinku povídaly jen o těchto věcech, které se z dotazníku dozvím.

Co se dozvídám?

Z otázek, které jsem Lie položila, vyplynulo toto:

  1. Lia má 2 různé poloviční úvazky, jeden masérský a druhý asistentský.
  2. Masáže chce postupně rozjet při obou těchto zaměstnáních.
  3. Dvě děti ve školním věku.
  4. Chtěla by se stát fyzioterapeutkou a zvažuje studium na VŠ.
  5. Potřebuje si z podnikání vyplácet výplatu 30 000 do konce 2017.
  6. Hledá strategii, jak masáže rozjet, a má toho plnou hlavu. Neví, jak se rozhodovat, co jsou první kroky.
  7. Má facebookovou stránku Masáže Lia
  8. Nemá webovky (platilo pro únor, kdy vznikl tento článek, pozn. autora).
  9. Povolení pro to, dělat mobilní masáže, bude mít od konce února, a může tedy začít prakticky hned.

A k tomu všemu samozřejmě započítávám, že Lia má svá zdravotní omezení.

Co z těch odpovědí vyplývá?

Rozhodně kvituji, že Lia chce masáže rozjíždět při zaměstnání. Že to nechce zvládnout ihned, opustit práci a pak doufat, že se jí to za pár měsíců rozjede. Protože nikdo nikdy neví, jak dlouho rozjezd bude trvat, jestli nebudou nějaké velké překážky. V nejhorším případě se to rozjede rychleji a Lia bude moci ze zaměstnání odejít dříve.

Dvě děti školou povinné znamenají, že Lia svému podnikání může věnovat už docela dost času v porovnání s batolaty nebo dětmi navštěvujícími školku první rok. Školou povinné děti nejsou tak rizikový faktor jako dvouleťáci.

Jen vidím, že nevím, kolik má Lia hlídání nebo kolik času může Lia podnikání věnovat. Je to důležitá informace a na to se potřebuji zeptat. Obzvlášť, když vidím, že má dva úvazky.

Také nápad s mobilními masážemi se mi líbí. Odpovídá principu malých sázek, tedy testovat si to pěkně v malém. Mohlo by se také stát, že Lie ve skutečnosti masáže nebudou vyhovovat. A investovat nemalé částky, třeba 100 000 do zařízení masážního salonu a dalších 50 000 na pronájem, než se finance začnou vracet, není dobrý nápad.

V podstatě kdokoli, kdo si projde mými kurzy, slyší, že pokud chce masérské studio, má nejprve začít dělat mobilní masáže, protože než bude mít velký závazek v podobě platby vysokého nájemného a vysokých investic, je dobré testovat.

První předpoklad bezpečného rozjezdu je, si to na začátku otestovat, aniž by člověk měl velké závazky. A v případě, že to nefunguje, mohl z podnikání vycouvat. Toto je nejdůležitější předpoklad.

Druhá věc, která je fajn, že Lia současně získává zkušenosti ve svém druhém úvazku, kde je zaměstnaná jako masérka.

Tento krok mnoho masérů neudělá, protože se jim nechce pracovat za málo peněz, protože si s kalkulačkou v ruce vypočítali, že když budou mít svoje klienty, tak tuto částku vydělají za pár hodin.

Jenže problém není v tom, že by to neodmasírovali. Problém je v úrovni - sehnat klienty. To je pro začínající podnikatele ten největší problém a celá alfa omega toho, proč některé byznysy skomírají. Neumí získat a udržet klienty. Stojí to dost času, energie a přemýšlení.

Tohle je u Lii správné strategické nastavení a tímto krokem se dostává do úspěšnější poloviny podnikatelů. Řekla bych do horních deseti procent, ale přeci jen na veškeré závěry je příliš brzy.

Je fajn, že může začít pracovat od února, protože dostane povolení k tomu provozovat mobilní masáže. Nejdůležitější v rozjezdu podnikání, když rozjíždím něco, v čem nemám zkušenosti, je, tu činnost začít dělat co nejdříve, abych získala maximum zkušeností.

Nicméně se nenechávám unést, aby řekla, že rozjezd masáží pomalu při práci je jediná dobrá cesta. Protože Lia také říká, že chce na konci roku 2017 mít z masáží 30 000. Což by šlo udělat, ale muselo by se hodně máknout. Pokud půjde o pomalý rozjezd, dá se dosáhnout na 15 000 určitě.

Strategii si také zatím neformuji, protože ještě potřebuji zahrnout otázky, které mi Lia poslala, protože kvalita otázek ukazuje také, na jaké úrovni v podnikání je, jak velkou představu o podnikání má.

Takže otázku webovek a Facebooku eviduji, ale v tento moment není podstatná, protože nevím, jak je Lia zkušená. Nechci ani nic předpokládat, abych nefixovala svoje myšlení na něco, co není důležité.

Pro začátek tyto informace stačí. Teď si nechám čas na přemýšlení, znovu si projdu materiály, které mi Lia poslala, a budu hledat především ty věci, které o její situaci nevím a potřebuji se je dozvědět. Hledám slepá místa, aby mapa toho, kde Lia je, byla co nejpřesnější.

Jakou si myslíte, že má Lia šanci uspět? Jaké kroky jí doporučujete? Napadá vás, jestli jsem já například neopomněla nějaký detail, který by se mohl jevit jako podstatný?

V seriálu Jak rozjet masáže zatím vyšlo:
1. díl: Seriál Jak rozjet masáže

………………………………..

Chcete se dozvědět více o bezpečném rozjezdu podnikání?

Podnikatelé dlouho připravují svůj nový produkt nebo službu, někdy půl roku, rok, a pak je čeká zklamání. Produkt či služba se neprodává. Jak se tomuto problému vyhnout?
Naučte se testovat a uvádět na trh nedokonalé produkty (v beta nebo testovací verzi) a na základě zpětné vazby postupně své produkty upravovat.

V kurzu Od nápadu k produktu vám ukáži jak na to.

Pomůžu vám dotáhnout váš nápad do konkrétní nabídky, kterou vyšlete rovnou vašemu zákazníkovi. Na výběr je varianta pro samouky nebo koučování ve skupině. Od září otevírám další běh, přihlašovat se můžete už nyní.

U článku nejsou žádné komentáře, buďte první.

Přidej komentář

Políčko email žlutě podbarvené nevyplňujte, služí jako ochrana před roboty.



např.: Jan Novák
např.: jan.novak@example.com
např.: http://example.com




Tipy a novinky pro akční maminky




2009 - 2017 © Dominika Špačková