Dominika Špačková>Blog>Jak v podnikání postupovat mílovými kroky

Jak v podnikání postupovat mílovými kroky

14. března 2017 - napsala Dominika Špačková


 
 

Někdy jsme na podnikání samy. Jindy chceme mít více času na děti a přestat pracovat o víkendech. Nebo jen potřebujeme zdvojnásobit obrat. Jak ale na to? Víme, že se chceme posunout na novou úroveň, ale nemáme na to dovednosti. Můžou nám pomoci kurzy? Nebo investovat více do koučovací/mastermind skupiny?

Byznys. Všichni ho děláme pro peníze. A to i když nás uspokojuje. Když v něm peníze nejsou nebo ty peníze neumím do byznysu přivést, je to náročné. Když začnu něco vydělávat, ale současně to něco utratím za školku nebo jesle, pořád to není uspokojivý stav.

Stejně tak není uspokojivé, pokud mám slušný obrat ročně, ale nemůžu vyplácet pravidelnou mzdu. Nebo pokud mám slušné peníze, ale musím pracovat prakticky pořád. Víkendy, svátky, pátky.

Je to fáze, kdy byznys potřebuje vyrůst na novou úroveň. Pokud se v takové fázi nacházíte, jste si plně vědomy toho, co nefungovalo, a toho, co nechcete. Jen zatím nevidíte, kudy vede cesta.

Jsem velký advokát vzdělávání. Ale když nevíte kudy kam, tak ani nevíte, co máte udělat pro to, aby se byznys na novou úroveň dostal. A nevíte, co by vám pomohlo.

Kudy cesta nevede, je první krok

Sama si pamatuji velice dobře období před devíti lety. Dělám kurzy pro ženy. Ale celkově mi to podnikání málo vydělává. Nevím, čím to je. Vyhodnotím si, že mi na kurzy chodí málo lidí. Takže se málo prodávají.

Je jasné, že musím udělat něco pro to, aby se kurzy prodávaly více. Nevím, na koho se obrátit. Nevím, co přesně udělat. Tak pátrám na internetu. Narazím na informace o malé návštěvnosti webu. Ha, tak já mám malou návštěvnost webu.

Začnu studovat všechno o návštěvnosti, začnu studovat on-line marketing, list building, SEO. Nad SEO strávím tři měsíce času, protože se to jeví jako klíč k té vysoké návštěvnosti, a tím pádem k vyššímu prodeji mých služeb.

Trávím tím několik měsíců, ale prodeje kurzů se nijak nepohnuly. Byla to slepá stezka. A vzhledem k nedostatku informací a zkušeností jsem nedokázala vyhodnotit, že to bude slepá stezka a že nepovede ke kýženému výsledku.

Zakopaný pes byl v tom, že jsem měla strach prodávat ve svých newsletterech. A druhý zakopaný pes byly příliš nízké ceny mých kurzů. Hmm. Nikdo mi to neřekl. A já jsem to nevěděla.

Tato informace prostě nebyla v mém vědomí.

A navíc…

Jsem na všechno sama

Před devíti lety to pro mě bylo náročné období samoty. Neměla jsem v okolí nikoho, kdo by podnikal. Nikoho, kdo by mi občas poradil nebo dal zpětnou vazbu. Konzultanti jsou drazí nebo se mi nevyplatili. A když jsem vypráskala na někoho 20 000 Kč, nepřineslo mi to ani korunu, nemohla jsem investovat dál.

Jednoho dne se naskytla příležitost. S Robertem Vlachem a dalšími kamarády jsme šli v Praze pařit. Byli tam další podnikatelé, volnonožci. Setkávání s nimi bylo osvěžující a slovo dalo slovo, domluvili jsme se, že se budeme setkávat pravidelně a budeme si v byznysu pomáhat. U mě doma.

A vznikl první mastermind

My jsme těm setkáním tak neříkali. Bylo to přesně před šesti lety. Scházeli jsme se u mě v obýváku. Začali jsme si říkat Volnonožci.

Na setkáních to probíhalo takto:

  1. Na začátku proběhlo kolečko o tom, kam se kdo z nás posunul v podnikání a co zrovna řeší za otázky v byznysu.
  2. A postupně jsme vybírali jednotlivé otázky, které členové měli.
  3. Když více lidí řešilo jednu otázku, dohodli jsme se, že na toto téma chceme další vzdělávání. Buď toto téma byl někdo z nás schopen obsáhnout, nebo jsme si někoho pozvali.

Pro mě bylo fantastické hlavně to, že jsem v tom byznysu najednou nebyla sama. Měla jsem s kým probrat svoje otázky, měla jsem se na koho spolehnout.

Když pro mě skončili Volnonožci, našla jsem si jiné mastermindy. Když jsem ze zdravotních důvodů nemohla na fyzická setkání, našla jsem si on-line programy (zahraniční), u kterých byla velmi dobře fungující a podpůrná komunita lidí.

Na byznys už nejsem sama

Od té doby jsem na byznys až na kratší období nikdy nebyla sama a pokaždé jsem měla místo, kde probrat svůj další postup v byznysu.

S Volnonožci jsem sdílela, co jsem se naučila. A učila se od nich to, v čem měli zkušenosti oni.

Třeba si moc dobře pamatuji, že jsem na mastermindu, kde popisuji, jak mi funguje propojení blogu, newsletteru a Facebooku. A jaký je rozdíl v tom, když bloguju pravidelně a pravidelně rozesílám newsletter, a když to dělám nepravidelně.

Hodně jsme to probírali ze všech stran. Komu se to vyplatí a komu ne. Třeba Madla Čevelová vznesla námitku: “Mně strašně vadí spam, a proto nikoho nechci spamovat. Proto newsletter nerozesílám.”

Nebyla jsem tehdy jediná blogerka, ale nakonec jsme se shodli na tom, že pokud někdo dobrovolně nechá adresu, chce ode mě slyšet. Není to spam, ale vyžádané obchodní sdělení.

Hlavní závěr byl, že záleží na kvalitě e-mailů, které odesílám. Nakonec každý ve skupině zmiňujeme, jaké newslettery odebíráme, protože jsou nám nápomocné, inspirativní nebo nás baví.

Madla měla možnost konfrontovat svoje slepé místo ohledně newsletteru s ostatními lidmi ze skupiny. Jakým procesem si ještě prošla, nevím, ani nemohu určit, na kolik ji to setkání ovlivnilo. Vím ale, že dnes svůj newsletter rozesílá. A velmi propracovaný.

Naučila jsem se, že já a ani nikdo jiný si není vědom svých slepých míst. U druhých je vidíme dobře, ale svých si vědomi nejsme.

Jde o zpětnou vazbu, tu jinde neobdržíte

Dostanete zpětnou vazbu. Někdy není příjemná. Musíte se podívat do zrcadla a zaručeně odhalíte slepá místa ve vašem byznysu, která jsou pro rozvoj naprosto nezbytná, ale vy si jich nejste vědoma.

Představte si, že děláte kurzy, jak si vyrobit vlastní parfém a v biokvalitě. Jestliže náklady na jednoho člověka jen na oleje jsou 500 Kč, tak je jasné, že kurz nemůžete prodávat za 600 Kč, protože na tom nevyděláte. Uvažujete proto o 700 nebo 800. Jenže takový kurz se začne vyplácet možná na 1 000 Kč na osobu.

Máte tu slepé místo a nejste si ho vědomá.

Když na mastermindu od několika dalších lidí slyšíte zpětnou vazbu, že kurz by měl stát 1 500 - 2 000, najednou se vám otevře nová dimenze.

Budete se k této informaci muset nějak postavit.

Informaci prozatím odhodíte jako irelevantní. Nebo se jí budete zabývat, ale kvůli strachu zatím cenu nezměníte.

Jenže pokud i v dalším roce kurzy nejsou rentabilní, musíte s tím něco dělat.

Řekněme, že se vždy přihlásí maximálně 5 lidí, takže při ceně 800 Kč na osobu a nákladech 500 na osobu je obrat 4 000 Kč.

Připočteme 2 500 náklady, za tři hodiny práce vám zbyde 1 500 Kč, pokud kurz děláte někde, kde neplatíte nájem. Když zaplatíte za nájem jen 500 Kč, tak za 4 hodiny práce na kurzu, několik hodin přípravy a investované peníze do vzdělávání máte 1000 Kč.

Každý můj kurz na dopoledne znamená 4 hodiny práce, 1 - 4 hodiny dojíždění, 4 hodiny přípravy, 4 hodiny marketingu, 4 hodiny vzdělávání. Celkem 20 hodin.

Kolik musím vydělat, aby se mi kurz vyplatil? No, řekněme, že od 6 000 Kč čistého to začíná mít smysl. Ideální je 20 000 Kč.

Když vám čísla nedávají smysl a máte zpětnou vazbu, že kurz je příliš levný, nebude vás to tolik nutit přemýšlet o nepodstatných věcech. Jako třeba v mém případě o návštěvnosti na webu v prvním příkladu.

Výhodou té zpětné vazby je, že nemusíte pátrat, kde je chyba. U mě v prvním příkladu nebyl problém v tom, že se kurzy neprodávaly, ale že jsem je prodávala pod cenou. Kdybych je prodala jen za dvojnásobek, vydělávala bych velmi slušně.

Jenže mě zdražení vůbec nenapadlo. Neměla jsem to ve svém vědomí. Nevěděla jsem a nemohla vědět, že je to moje slepé místo. Takže jsem zbytečně trávila čas studováním věcí, které nepřinesly výsledek. Místo toho jsem se tři měsíce mohla věnovat studiu správné cenotvorby a mohla jsem začít testovat první změny v cenách.

Co mi mastermindy a skupiny přinesly?

Psala jsem už o dvou věcech, které mi hodně pomohly. Za prvé, pochopila jsem, že na to už nikdy nemusím být sama. A za druhé, možnost dostávat zpětnou vazbu od lidí, od kterých to má smysl.

Co dalšího pozitivního?

  • Možnost identifikovat slabá a slepá místa (věci, kterých si nejsem vědomá, a věci, které nedělám dobře).
  • Mít se kde zeptat. Pokud k mastermindu patří i on-line skupina, tak možnost získat odpovědi v řádu několika hodin je super.
  • Rozšíří vám obzory v tom, co je možné. Najednou vidíte lidi, kteří dělají věci, kterých se bojíte. Nebo dělají to, k čemu jste se chtěla rozhoupat, ale zatím to neudělala. Ten, kdo vás inspiruje, vypustí jen nějakou poznámku, jednu větu, ale ta ve vás začne žít.

Rozšíření obzorů je velká věc. Když po něčem toužíte nebo to chcete realizovat, ale odkládáte to a pravidelně potkáváte člověka, který tu stejnou věc realizuje třeba v jiném oboru, nutí vás to přemýšlet. Nutí vás to dělat věci jinak. Nutí vás to udělat to, co jste odkládaly.

Na každém setkání navíc:

  1. Sdílíte svůj postup s ostatními.
  2. Zavážete se udělat k tomu nějaké jasné kroky, takže vás to nutí je udělat, i když bylo hodně práce. Ostatní totiž se svými hotovými úkoly přijdou a vy se nechcete cítit špatně.
  3. Necháváte si dávat zpětnou vazbu u věcí, které nově připravujete.
  4. Proberete otázky, které ke svému podnikání máte. A že pořád nějaké nové vyvstávají. Tedy pokud to děláte jako já, že si je zapisujete na jedno místo v zápisníku. Takových stránek je pak několik.
  5. Dozvídáte se nové věci.

Mastermindy nejsou kurzy

Důležité je pochopit, že mastermindy nejsou totéž co kurzy. Na kurz jednou přijdete, odnesete si informace a tím to hasne. Možná se vám podaří začít aplikovat 10 % z toho, co jste se naučili na kurzu. A pokud patříte mezi výkonných 10 %, tak využijete možná 30 %.

Jenže u většiny kurzů nemáte možnost zpětné vazby. Nikdo vám neporadí jak dál, když chcete aplikovat, co jste se v kurzu dozvěděli. Kurz je jednorázová záležitost.

V mastermindu jde o kontinuální rozvoj a posun. Mastermind vám nedovolí usnout na vavřínech, bude vás nutit překonávat svoje hranice.

Pokud se v pohodě chcete věnovat dětem, nemůžete pracovat za 10 000 nebo 20 000 čistého a být ve stresu. Potřebujete, aby ten byznys uměl vydělat nejen na chleba, ale také na důchod. To vás povede k překonání sebe sama a hledání cesty k vysněnému cíli.

A když už nepotřebujete vydělávat více, proč se nenaučit pracovat méně za stejné peníze?

Mastermindy nejsou ani pokec s kamarády

Nejde o to zajít s kamarády ven, potkat se na nějakém setkání s lidmi. Nejde o to, že si můžete popovídat o svých starostech.

Jde o práci, která je mnohdy náročná. Musíte čelit obavám. Jak se moderně říká, jít mimo svoji komfortní zónu.

Mastermindy mohou být placené i neplacené. Placené jsou výhodnější v tom, že je zde někdo, kdo tu skupinu vede k nějakému cíli, a ten někdo také zodpovídá za to, že se celý čas neprokecá, ale skutečně se pracuje. Mastermindy, které vedu, záměrně nazývám koučovacími skupinami, aby jasně bylo vidět, že vedu lidi z bodu A do bodu B.

Navíc, pokud zaplatíte několik tisíc za účast ve skupině, nutí vás i ostatní ve skupině využít svoji investici na maximum. V neplacených nebo málo placených skupinách to v průběhu času svádí k tomu, že si pak člověk přijde vylít srdce, ale nechce se mu tolik pracovat.

Neplacené mají tu výhodu, že jsou skoro zdarma, pokud se například neskládáte na nájem. Posunou vás i tyto skupiny. Jen si dejte pozor na tyto tři věci:

  1. Nestane se z toho setkávání kamarádů, kteří si rádi popovídají.
  2. Je tu někdo, kdo má úlohu, že skupinu vede.
  3. Nejste tím, kdo je ve skupině nejdál. Protože tam primárně nechodíte hladit duši, že něco umíte, ale chodíte se učit.

Kde si mám najít tu svou?

Líbí se vám myšlenka mastermindu? Zvažujete ji? Jděte do toho. Podpořím vás všemi deseti. Tedy za předpokladu, že se chcete:

  1. Posunout dopředu.
  2. Mít v podnikání cíl, ke kterému postupujete, nebo už takový cíl máte a chcete k němu postupovat.
  3. Mít kolem sebe lidi, kteří ví, co jste slíbili.
  4. Odhalovat slepá místa v byznysu.
  5. Nebýt na to sama.
  6. Slyšet zpětnou vazbu.

Poslední předpoklad je ten, že si zorganizujete život tak, že skutečně na mastermindy můžete docházet pravidelně.

A kam? Které jsou dobré?

Samozřejmě také můžete přijít do mých koučovacích skupin. Koučovací je jen jiný název pro mastermindy. 3x do roka nějaké otevírám, tak se mějte na pozoru nebo se přihlaste rovnou. Až nějakou budeme otevírat, dám vám vědět jako prvním.

Co se týká koučovacích skupin tady v ČR, aktuálně nemám moc velký přehled. Ze zdravotních důvodů jsem se v posledních dvou letech mastermind skupin účastnila jen on-line a v zahraničí. Nebyly levné. Počítejte 50 - 60 tisíc jako základ.

Vyberte si člověka, který se vám líbí. Několik měsíců ho pozorujte. Tento člověk musí splňovat tři požadavky:

  1. finanční cíle skupiny jsou podobné těm vašim,
  2. ten vedoucí je v podobné životní situaci jako vy (třeba má malé děti) nebo
  3. je tam, kam se chcete dostat i vy a umí vás tam dostat.

Když si najdete člověka, který pracuje 100 hodin týdně, pravděpodobně to nebude ono. Protože 100 hodin týdně nechcete odpracovat. Když se jako matky budete účastnit setkání lidí, kterým je méně než třicet a stačí jim čistý výdělek 30 000 měsíčně, nebude to fungovat, když vy máte požadavky na 60 000 měsíčně a k tomu dvě děti, psa a nemocnou babičku. Vaše startovací pozice bude jiná.

Káže vodu, pije víno?

Když mluvím o vzdělávání, občas se na mě někdo dívá s podezřením, jestli to náhodou nedělám proto, abych získala více lidí na svoje kurzy. Samozřejmě, že ano.

Důvod, proč se vzdělávám, je však jasný. Vzdělávání mě vytáhlo z pekel. Dříve jsem si pořizovala kurzy, učila se na nich. Frustrovalo mě, že na kurzu je všechno jasné a pochopitelné, ale jakmile jsem doma sama a mám to aplikovat, tak mi to nejde. Nevím jak.

Dabel - clanek mastermind

A ty detaily pro mě nebyly pochopitelné. Drobnost, kterou lektor nepovažoval za podstatnou, mi zabránila v tom, abych jeho ideu dokázala uchopit a přenést do praxe. Když jsem “objevila” první volnonožeckou mastermind skupinu, najednou jsem měla kde tyto detaily probrat.

Když mi něco nešlo, měla jsem kde se za pár dní zeptat. Věci, které jsem odkládala měsíce, jsem dokázala realizovat za pár dnů.

Od té doby systematicky vyhledávám mastermindy, koučovací skupiny nebo kurzy s širokou komunitou, kde můžu svoje dotazy pokládat.

Do mastermindů nebo koučování investuji ročně okolo 100 000 korun. Někdy jen 60 000. Pečlivě si je vybírám.

Od té doby, co do mastermindů chodím, jsem každý rok zdvojnásobila (pokud začínáte na obratu 100 000 ročně, tak za 4 roky jste na 1,5 milionu) nebo ztrojnásobila obrat, a to při mizivé pracovní době 12 - 20 hodin týdně. Se třemi měsíci dovolené. A časem na dítě. Nejsem na to sama a tak se mi to líbí.

Protože mi to přineslo pohodu a radost, a také peníze, mám velkou potřebu to předávat dál.

Kdo by také nechtěl pracovat 20 hodin týdně, mít v měsíci týden dovolenou a dva měsíce prázdnin?

Nebylo to zadarmo a ani bez práce. Pracovala jsem na tom systematicky a strategicky. Mastermindy mi v tom zásadně pomohly.

Jasně, když jsem dnes tam, kde jsem, nedá mi a musím to předávat ostatním. Tak se přidejte do koučovací skupiny.

A co vy? Chodili jste někdy do mastermindu? Nebo koučovací skupiny? Přineslo vám to nějaký růst? Jaká pro vás byla podpora ostatních?

………………………………..

Aktuálně:

Nejbližší mastermind (koučovací skupina) s názvem „Úspěšná a odpočatá“ začíná ve čtvrtek 6.4. Máme jen 6 míst.
Přihlaste se rovnou tady: http://bit.ly/koucovani2

Komentáře (2)

17. března (07:40)Petra

Milá Dominiko, čtu Vás a pozoruji Vás již delší dobu a dost s Vámi souzním. Jsem ve fázi hledání, jak můj obor propojit s on-line marketingem a alespoň částečně fungovat nejen face to face. Mám ještě zhruba rok na přemýšlení, protože za rok a půl mi končí druhá mateřská dovolená. Vaše články mě nabíjejí, inspirují a zvlášť cenotvorba za práci je pro mě dost zajímavá, protože správně ocenit svou práci je náročné. Jen prosím už nikdy nepište, že jste advokát vzdělávání. Nejste (a nevím, jak ostatním, ale mně to ani nezní dobře). Můžete být obhájce vzdělávání (obhájce je postavení advokáta v trestním řízení, když obhajuje obžalovaného u soudu), ale ne advokát. Stejně jako psycholog není lékařem vztahů. Je to asi profesní deformace, ale musela jsem to napsat. :) Díky za Vaši práci. P.



20. března (11:55)Dominika Špačková

Petro, díky za komentář. Jak vidíte, chyba se vloudila a to i po dvou korekturách. Článek už je však v této podobě vydaný, tak to v něm měnit nebudu, protože pak by zase nedával smysl váš komenář.



Přidej komentář

Políčko email žlutě podbarvené nevyplňujte, služí jako ochrana před roboty.



např.: Jan Novák
např.: jan.novak@example.com
např.: http://example.com




Tipy a novinky pro akční maminky




2009 - 2017 © Dominika Špačková