Dominika Špačková>Blog>Mám strach, že to nevyjde

Mám strach, že to nevyjde

14. října 2015 - napsala Dominika Špačková


 
 

Chtěla bych rozjet něco svého, ale bojím se, že to nevyjde, že se mi to nepodaří. Bojím se, že na to nemám. Bojím se to zkusit. Bojím se to rozjet pořádně. Bojím se, že se mi vysmějí.

Nebo také: bojím se to rozjet tak, abych z toho opravdu něco měla.

Pokud vás tyto myšlenky napadají jenom někdy, nebo jestli vás doslova sžírají, nejste v tom samy. Já se také bojím. Bojím se každé nové přednášky, bojím se před vypuštěním nového programu. Bojím se, že se mi lidé budou smát (nevím jací, ale bojím se), bojím se, že mě budou hejtovat, bojím se, že se mi to nepovede, a bojím se, že už u mě pak nikdo nikdy nenakoupí a já budu muset zpátky do práce.

Bojí se většina podnikatelů, které znám. Někteří se bojí tak jako já – pořád, někteří jsou tak daleko, že si to ani nepřiznají – například nežijí životním stylem, kterým by chtěli, nemají na něj dost financí, ale říkají, že ten nový produkt nemohou spustit (jo, už 4 roky, že neuzrál čas). Jiní říkají, že nejde o peníze, ale uspokojení z práce, a tak vůbec neposouvají hranice a 10 let stojí na místě.

Sice nevím, jak spuštění nového produktu vylučuje mít uspokojení z práce, ale třeba se to ještě dozvím.

Někteří se se svým strachem naučili pracovat, takže to berou jako příjemný adrenalin, jiní to nevnímají a další svoje pochybnosti neberou vážně.

Ten strach je přirozený. Je to strach ze změny, strach z nového a neznámého. Strach z posouvání hranic. Tomu se v podnikání nikdo nevyhne. Stejně tak vás může strach upozorňovat na to, že si máte dát pozor.

Dát si pozor ale neznamená, že se tím budete nechat stresovat. A strachem sebe vnitřně ničit. Stačí k tomu přistoupit podnikatelsky – vzít si papír a tužku a hodit to na papír, protože:

1) Slova na papíře nemají takovou moc, jako když se válí v hlavě a žádají o pozornost: Ta slova už nebudou mít takovou moc, jako když jsou jen v hlavě a vy máte pocit, že neslyšíte nic jiného než vlastní pochyby.
2) Můžete provést podrobnou analýzu: Když si vypíšete všechny strachy a pochybnosti, u každého můžete provést pečlivou analýzu za pomocí tří otázek:

  1. čeho se bojím,
  2. proč se toho bojím,
  3. co s tím mohu udělat (jak to mohu změnit).

Jako příklad mohu uvést – když jsem přestala dělat kurzy v Atelieru PEXESO a začínala jsem v MAM Prostoru, před prvním kurzem Podnikání na mateřské jsem pociťovala velkou nervozitu. Přišla mi absurdní. Ten kurz jsem dělala tolikrát, že ho umím úplně nazpaměť, jsem schopná ho odříkat za jakýchkoli okolností, byl úspěšný a pomáhal lidem. Můj strach se zdál iracionální.

Provedla jsem analýzu:

Čeho se bojím?
Že se kurz nepovede.

Proč se toho bojím?
Že se něco v MAM Prostoru pokazí a celý kurz půjde do kytek.

Co by se nemělo povést?
Třeba na mě zapomenou, nebo nezajistí místnost, nebo to lidi nenajdou. Nebo bude problém s hlukem. Nebo já něco zapomenu.

Strach tedy jednoznačně vyplýval ze změny místa. Nebylo tam nic o obsahu, ani o mně, čistě jen, že by se to nemuselo povést z jejich strany. V takový moment je dobré nestrachovat se dál, ale vzít zodpovědnost do vlastních rukou a zajistit si co nejvíce věcí tak, aby mě na místě nic nepřekvapilo. Položila jsem si otázku:

Co s tím mohu udělat?

  1. Znovu si potvrdit termín.
  2. Potvrdit si místnost, která to bude.
  3. Zaslat lidem ještě jednou podrobný popis cesty.
  4. Zaslat lidem informaci, že si mají vzít telefon na mě i majitelku MAM Prostoru, kdyby to najít nemohly.
  5. Zjistit, kde se v tu dobu budou pohybovat děti – případně zajistit, aby nebyly hned ve vedlejší místnosti.
  6. Zkontrolovat checklist k semináři, jestli je tam vše.
  7. Zkontrolovat, jestli mám ze své strany veškerou přípravu.
  8. Dokončit svou přípravu s větším předstihem, abych na poslední chvíli nezjistila, že někde bude problém.

To mě docela uklidnilo. Za půl hodiny jsem měla zajištěných 5 bodů z 8, tři hodiny padly na přípravu kurzu, kontrolu checklistů a kontrolu přípravy.

Strachu jsem se v tomto případě zbavila za pár minut analýzy. Přidala jsem pár hodin práce, kterou bych stejně musela dělat. Jen jsem se nemusela užírat pochybnostmi o kvalitě vlastní práce, když to ve skutečnosti byly pochybnosti o nové spolupráci, které se daly vyřešit dvěma telefonáty, jedním ihned a druhým pár dní před kurzem.

Poučení proto zní:

Pracujte s vlastním strachem - upraveno

Pokud víte, že vás strach brzdí, nesnažte se ho potlačit. Když vám někdo bude tvrdit, že nad tím máte mávnout rukou, neposlouchejte ho. Pravděpodobně to nikdy nezažil, nebo nemá znalosti o fungování mozku.

Se strachem pracujte. Udělejte si analýzu. Mnohokrát to vypadalo, že se zbytečně ve svém strachu utápím. Skutečně pokud ty myšlenky byly jenom v hlavě, nedalo se s nimi pracovat. Na papíře jakoby nebyly součástí mne, takže jsem je mohla racionálně rozebrat. Z té analýzy pak mnohokrát vypadly zajímavé myšlenky, nápady, věci, které udělat jinak, na které si dát pozor.

Strach sám od sebe

Jakou máte zkušenost se strachem vy? Jak s ním pracujete? Kdy vás strach brzdil? A kdy naopak pomohl?

………………………………..

Aktuálně:

Máte nápad? Chcete ho rozjet? V kurzu Od nápadu k produktu vám pomůžu dotáhnout ho do konkrétní nabídky, kterou vyšlete rovnou vašemu zákazníkovi. Na výběr je varianta pro samouky nebo koučování ve skupině. Chystám další běh, přihlašovat se můžete už teď.

Komentáře (2)

3. listopadu 2015 (12:21)Jitka Hornigová

Můj strach přijde před cvičením s novou skupinou nebo na jiném místě než v našem studiu. Co mi vždy pomohlo: projít si znovu celou hodinu, někdy použiji i "tahák" (i po 10-ti letech cvičení :-) ), kde si upřesním, co budu na lekci cvičit. V případě změny místa jedu s velkým časovým předstihem, abych měla prostor na hledání. Nakonec jsou lekce povedené. Mám radost z dobře odvedené práce a vidím to i na ohlasu klientů. Takže mě strach vlastně pomáhá.



3. listopadu 2015 (22:56)Dominika Špačková

Jitko, díky za komentář! Jsem ráda, že jsi svoji zkušenost sdílela. Je skvělé, že umíš se strachem pracovat tak, že neparalizuje, ale pomáhá.



Přidej komentář

Políčko email žlutě podbarvené nevyplňujte, služí jako ochrana před roboty.



např.: Jan Novák
např.: jan.novak@example.com
např.: http://example.com




Tipy a novinky pro akční maminky




2009 - 2017 © Dominika Špačková