Dominika Špačková>Blog>Na kávu mě nedostanete

Na kávu mě nedostanete

17. ledna 2017 - napsala Dominika Špačková


 
 

Také dostáváte nabídky na spolupráci, případně pozvání na kávičku s tím, že obsah probereme na místě? Co myslíte, přijmu pozvání? Mám tři podmínky na to, abych na schůzku vyrazila.

Na kafe mě nedostanete. Jen tak, protože jste mi napsali. Zní to drsně a arogantně. Já vím, jsem si toho vědomá. Je mi to skutečně líto.

Jenže člověk se prostě musí chránit. Když vám týdně přistane několik pozvánek na akce, dalších několik nabídek na spolupráci, nemůžete jít se všemi na kafe. I kdyby to bylo jen 20 káviček za týden, kdy bych stíhala ostatní práci? Nestíhala.

Kdy bych stíhala realizovat všechny návrhy, možnosti a projekty? Nestíhala.

A pak, za co bych placená? Za kávičku asi ne.

Navíc jsem placená za konzultace. Vůči klientům, kteří mi za konzultace platí, by bylo nesmírně nefér, kdybych jiným poskytovala konzultace za kávičku. Mám jen jednu cenu, a ta je na webu.

Na kávu mě nedostanete. Můžete to zkoušet pod různými záminkami. Vyšší výdělky, možnosti. Nové projekty, výhodná spolupráce. Všechno jsem to slyšela a ještě více.

Pokud mi do telefonu neumíte nastínit, o co se jedná, ke schůzce mě nepředsvědčíte. Nepřesvědčí mě ani to, že tím vyděláte peníze. Vaše peníze jsou fajn, ale účty za mě neplatí. Nepřesvědčí mě ani nové možnosti, protože v tuto chvíli mám sepsaných 50 projektů, které mi mohou vydělat peníze.

A víte, proč se jim nevěnuji?

Nemám čas. A tak ze všech možných projektů vždy identifikuji jeden až dva, kterým se začnu věnovat, protože je mám propočítané a protože souvisejí s tím, kam se chci za rok nebo za dva dostat.

Nepřesvědčí mě ani:

Víte, ale u mě si přivyděláte

No, tak jo, pokud mi to zaplatí více než 1 000 za hodinu, mohu o tom uvažovat, pokud jde o dlouhodobý projekt. U kratších věcí jen na pár hodin počítejte 1 500 Kč za hodinu. Jenže pak slyším, no, to záleží na vaší iniciativě.

Oukej. To už jsem taky slyšela. Na mojí iniciativě také stojí můj byznys a tomu, když se budu věnovat, tak letos zdvojnásobím nebo ztrojnásobím obrat. Když ho budu jen šolíchat, tak bude růst o 20 %.

Nerozjíždím projekty, které nevydělají výrazně více než ty, na kterých pracuji.

Proč?

Nevyplatí se to.

Musela bych ve svém byznysu přestat dělat věci, které přinášejí peníze, abych měla možnost si vydělat předem neurčité množství peněz.

Tak proč se mi nechce?

Nemůžu opouštět projekty, na kterých už pracuji, kvůli možnosti něco si někde vydělat. Pracuji na jiných projektech, a tak jsem si vědomá ceny za novou příležitost. Takovou cenu se mi chce platit jen za projekty, pro které se rozhodnu sama.

Ano, jsem ochotná jiné šance pustit a vrhnout se na něco nového. Jenže tam už musí být možnost si vydělat více, než umím teď.

Nepřesvědčí mě tedy ani:

Ale já mám skvělý projekt

To je bezva. Gratuluji. Je na tom hafo práce, co?

Nedávno jsem si dělala pořádek v projektech, na kterých pracuji a sama jich mám přes 50 takových, kterým by stálo za to se věnovat.

Musím tak velmi pečlivě zvažovat, do čeho se vrhnu.

Když někdo při pozvání na kávu argumentuje, že má skvělý projekt, zavání to tím, že někdo chce moji konzultaci zdarma. Konzultace zdarma nedávám. Za 13 let podnikání jsem byla na tolika kávičkách o tolika projektech, a výsledek plus mínus nula, že se mi fakt nechce.

Mám skvělý projekt chci vám jej představit

Dobře, ale proč?

No, chci vám ukázat, co dělám.

Oukej, a co mi to přinese?

No, zkusíme vymyslet možnosti spolupráce

Za tím slyším: “Nemám to připravené, ale třeba něco vymyslíte.” No, nevymyslím a nemám zájem. A pokud nemáte dopředu jasnou představu o tom, jak spolupráce má probíhat, nemusíme se na kávě setkat. Protože já o nový projekt nemám zájem a vy nevíte, jak bych vám mohla pomoci. Bude to pro obě strany několikahodinová ztráta času.

Někdy to druhá strana topuje zdůrazněním, že jde o něco velkého:

Bude to velký projekt

Uuuuuaaaaa, toho se bojím nejvíce. Co když to nevyjde? A ztratí se v tom půl roku práce? Kdo bude platit náklady v mém byznysu?

Žádná z větších věcí, do které jsem se pustila s někým neznámým, nikdy nevyšla. Proto ze zásady jdu na začátku jen do mikroprojektů. Zkusíme spolu udělat jeden malý kurz. Vyšlo to? Pak můžeme zkusit dva. Postupně se možná k něčemu velkému dopracujeme. Nebo také možná zjistíme, že nám nevyhovovala spolupráce.

Projekty s lidmi, které jsem neměla otestované, nevyšly z různých důvodů:

  1. Někdo mi ten projekt vykradl.
  2. Druhá strana nepracovala a chtěla, abych to odpracovala já.
  3. Druhá strana chtěla, abych promovala jejich aktivity. Samozřejmě zdarma.
  4. Nabídka byla moc práce za málo peněz.
  5. Já jsem na tom nebyla schopná pracovat.

Mám projekt a chci slyšet váš názor

Bezva. Pojďme se domluvit na konzultaci. Počítejte s tím, že úvodní konzultace je 2 800, protože dělám nejprve analýzu, aby moje rady nebyly jen střílení od pasu.

Že nechcete placenou konzultaci? Aha… A co tedy chcete? Jen tak to probrat u kávy. Aha. Takže chcete regulérní konzultaci, jen za ni nechcete platit. Díky, to už jsem zkoušela taky. Mohly by z toho vzejít i další možnosti. Ne, díky. Z neplacených konzultací vznikají jenom další neplacené projekty. Nikdy.

Často taková komunikace skončí něčím takovým jako:

Tak já vám to pošlu mailem

No super. Jen mi pak nevolejte, jestli jsem si to přečetla. Nečetla. Spadne to do schránky, možná to otevřu, a když neuvidím jasnou informaci, co by mi to mohlo přinést, mail smažu.

Pro někoho je to překvapení, ale zdarma nepracuji.

Zdarma pracuji akorát tak na svojí zahrádce na Moravě. Ale tam je vidět výsledek - vypěstované jídlo v biokvalitě, za které bych jinak zaplatila majlant. Pohodově strávený čas mám s tatínkem (ano, máme společné hobby) a navíc venku v přírodě.

Jak na spolupráci

Člověk, se kterým do spolupráce půjdu, se mnou komunikuje jinak. Většinou má něco málo za sebou a sám nechce ztrácet čas. Jako například Alena Ratajová, která mi telefonovala v průběhu psaní tohoto článku:

  1. Mám takový projekt pro podnikatele.
  2. Můžeme si zavolat?
  3. Chceme od vás přednášku.
  4. Nabízíme tolik a tolik peněz.
  5. Vyhovuje vám to?

Všechny tyto věci musíte být schopní sdělit za 5 minut. Žádný projekt není natolik tajný, aby se základní věci nedaly po telefonu probrat. Možná nebudete chtít sdělovat přesný obsah, ale z komunikace by mělo být jasně znát:

  1. o co jde,
  2. co z toho bude mít dotyčná osoba,
  3. co od dotyčné osoby očekáváte.

Pokud tyto věci nedokážete v pěti minutách sdělit, projekt ještě není dost zralý. Nebo jste si ho dostatečně nepromysleli. Každopádně je vaším úkolem si tyto věci jasně definovat, než někoho oslovíte.

Dejte na spolupráci cenu

Při spolupráci se někdy lidé bojí dát cenovku. Jenže to je velké neštěstí. Buď máte nějaký rozpočet, nebo nemáte. Když máte nějaký rozpočet, můžou se všichni zúčastnění svobodně bavit o tom, co se dá zvládnout.

Nechci být vůči vám hrubá, nepříjemná, nechápající. Na kafe nepůjdu. Můžeme si zatelefonovat. Dám vám pět minut, a když víte, proč voláte, můžeme si pohovořit i déle.

Dávejte si pozor na podobné nabídky spolupráce. Zkuste to na malém projektu, který zabere pár hodin. Když všechno funguje, testujte spolupráci ještě dvakrát nebo třikrát, než se pustíte do něčeho většího.

Dávejte si také pozor na to, kolik reálně strávíte času kávičkami a schůzkami, a hlídejte si to.

A za třetí: Když vy jste v roli toho, kdo nabízí spolupráci, nejprve si vyjasněte sami, co chcete, a až pak kontaktujte druhou stranu.

Chodí vám také nabídky na kávičky a spolupráci? Přijímáte všechny, nebo pečlivě vybíráte?

……………………………………..

Aktuálně:

Máte nápad? Chcete ho rozjet? V kurzu Od nápadu k produktu vám pomůžu dotáhnout ho do konkrétní nabídky, kterou vyšlete rovnou vašemu zákazníkovi. Na výběr je varianta pro samouky nebo koučování ve skupině. Chystám další běh, přihlašovat se můžete už teď.


Tipy a novinky pro akční maminky




Komentáře (8)

17. ledna (12:39)Katka

Ahoj Dominiko, super clanek. Presne to same jsem resila pred 2 lety a jak pises pozvani na kavicku se vetsinou pretransformovalo v nejake skryte poradenstvi. Na kavu chodim pro radost. Pracuji na vecech, co mi davaji smysl a bavi mne. V tomhle jsem taky drsna. Zjistila jsem, ze vetsina nabidek o SPOLUPRACI skoncila ve chvili, kdy jsme meli prejit od SPOLU k PRACI. Sdilim a diky, ze jsi to napsala. Katka



17. ledna (13:59)Katka Pavlíčková

Dobrý den Dominiko. Prima článek a obdivuji vás, že si dokážete najít čas na jeho napsání (pošlete mi krapet času, urgentně už nemám kde brát:)) Mě se v hlavě honí taky tyhle myšlenky a kolikrát si říkám, že bych ty zkušenosti už mohla hodit do nějakého e-booku, jako "příručku pro blbce začátečníka", který si málo věří a moc se rozdává :)



17. ledna (20:45)Dominika Špačková

Katka, díky! Moc hezky píšete, že to skončilo ve chíli, kdy by mělo jít o spolupráci, protože druhá strana si představovala, že nápad stačí!



17. ledna (20:47)Dominika Špačková

Katka Pavlíčková: Směju se! Protože já jsem přesně byla tento blbec začátečník. Naivka. Nechala jsem se připravit o pár projektů, než jsem pochopila, že tudy cesta nevede. A co se týká práce - no polovinu své práce jsem delegovala na jiné lidi. Prakticky to znamená, že mám koordinátorku kurzů a korektoru a webmasterku v jedné osobě, která mi s tím vším pomáhá. Jinak bych už asi nikdy nespala. Měla jsem takového člověk mít už dávno.



18. ledna (00:49)Dáša Slámová

Milá Dominiko. Jako vždy, skvělý článek který v pravý čas ťal do správného místa. Baví mě, jak jste pravdivá a bez příkras s námi sdílíte svůj pohled na podnikání i když mě se někdy až udělá knedlík v krku, jak mě to "zasáhne" :-) Ano, i nám s kolegyní chodí spoustu takovýchto pozvání, nabídek. A také záplavy žádostí o zdarma promo přes náš FB, web atd atd. Učíme se stále více odmítat, nezabývat se, selektovat...Stále se učíme nebát si říct o peníze. Ale máme ještě dost mezery :-) A to ještě ani nejsme v kategorii podnikatelek :-) Přeju prima den s kávičkou maximálně vedle svého pc :-D



18. ledna (12:15)Dominika Špačková

Dášo, děkuju za mlý komentář. Hlavně za tu kávičku. Zrovna se mi dovařila voda. A téma dobrý den, sdílejte u vás na facebooku, jsem už taky psala: http://dominika.cz/dobry-den-sdilejte-nasi/ Když mi někdo takovou poptávku napíše, tak jim většinou odpovídám, že týdně mi chodí podobných nabídek více a ať si přečtou tento článek. Tak tyto kontakty využívám minimálně na to, abych je dostala na web, a oni se přečetli moje články.



18. ledna (15:13)Marketa Novotna

Dobry den Dominiko, vubec se nedivim, ze tolik projektu a podnikatelu zkrachuje. Jeste chapu, kdyz mne "ukecavaji" potencialni klienti, abych jim neco ukazala, Prozradila zdarma, prijela na den otevrenych dveri apod. (jsou to jen ucitelky z MS a ZS), ale ze tohle dela clovek z nasi branze, ktery chce neco nekomu nabizet a chtit za to penize... nebo bude take svou hodnotu pote davat zdarma? Proc maji vlastne potrebu myslet si, ze si potrebujete privydelat? Jste proste celebrita ve svete podnikajicich zen a asi se s nabidkami tohoto typu musite smirit. Tak co zbyva? Odmitat... ja mam posledni dobou jiny problem, nezvladam ani kavicku s dlouholetymi kamaradkami... nejak se nam rozesly temata a casto se pristihnu, ze si rikam, proc jsem tady sla, tolik jinych veci jsem mohla stihnout... a Vy?



18. ledna (15:27)Dominika Špačková

Marketa Novotna: Díky! Jednoznačně je to tak,že různí oslovovači budou, a píšu blog, tak toho je více. Ale píšu to i kvůli dalším ženám, aby na tyto schůzky nemusely. A věděly proč je odmítat, když budou vědět proč, tak najdou také vhodné jak. Na téma, že po mně někdo chtěl práci zdarma jsem také psala. Dokonce to bylo tak, že dotyčné nikdo nechtěl platit, a přišla na konzultaci, probraly jsme to a co se nestalo? Nechtěla ona zaplatit mě: http://dominika.cz/co-delat-s-nepoctivymi-klienty/ Já jsem si nastavila pevnou pracovní dobu, kterou nepřekračuji, jen občas. Ven s kamarádkou chodím, když mám večer hlídání. A to si pak náramně užiju.



Přidej komentář

Políčko email žlutě podbarvené nevyplňujte, služí jako ochrana před roboty.



např.: Jan Novák
např.: jan.novak@example.com
např.: http://example.com




Tipy a novinky pro akční maminky




2009 - 2017 © Dominika Špačková