Dominika Špačková>Blog>Podnikání, koníček nebo charita?

Podnikání, koníček nebo charita?

3. ledna 2017 - napsala Dominika Špačková


 
 

Někteří podnikatelé si pletou podnikání s charitou nebo koníčkem a zapomenou vydělávat peníze. Kdo pak ale zachrání je? Jak se vyrovnají s tím, když se jim najednou místo podnikání bortí jejich životní sny?

Byznys není lehký, je v něm mnoho, co se člověk musí naučit.

Robert Vlach mi před osmi nebo devíti lety na svém kurzu Podnikání na volné noze řekl:
“Byznys není charita. Musíš vydělávat peníze.”

Tehdy jsem trpěla spasitelským syndromem k lidem, kterým jsem chtěla pomáhat. Pak jsem pomáhala skoro zdarma, bála jsem se si říci o peníze a vůbec jsem v nich neměla jasno. Doufala jsem, ano, doufala, že přijdou samy, že si o ně nebudu muset říkat, protože mi to bylo nepříjemné.

Když to Robert vyslovil, udělalo se mi špatně. Točila se mi hlava, bušily mi spánky. Chtělo se mi zvracet. To se děje vždycky, když musím čelit nějaké myšlence, kterou jsem chtěla odmítat.

Samozřejmě jsem věděla, že podnikám, abych měla peníze. Věděla jsem, že je to důležitý cíl. Nedocházelo mi ale, že je to ten nejdůležitější cíl a že když chci podnikat, musím se dát dohromady a naučit se s nimi být v pohodě.

Na svoji obranu také musím říct, že moje první brigáda byla za 25 Kč na hodinu. (A moje první zaměstnání za 70 Kč na hodinu.) Umývala jsem záchody po diskotéce. Umíte si představit, jaká to byla mňamka. A to jsem vstávala ve 4 hodiny ráno, abych stihla být ve škole v osm. Každé ráno. Jen o víkendu to stačilo v 10:00.

Za těch 20 let jsem zvýšila svoji hodinovku několikanásobně, tedy konkrétně řečeno stonásobně. Když se to takhle napíše vedle sebe, vypadá to až absurdně. Po 20 letech vydělám na některých projektech za hodinu práce 100x více. Pro mě je podstatné, že je na tom vidět posun k lepšímu.

Robert ve mě nastartoval tu správnou změnu. A to stačila jen jedna věta: Musíš vydělávat.

Byznys_neni_charita

Postupně jsem také pochopila, že není dobré si byznys plést ani s charitou, ale ani s koníčkem. Milovat svoji práci je skvělé. Já svoji práci, tu hlavní část (vytváření programů a práce pro klienty), miluji.

Jenže když se někdo pustí do svého koníčka nebo si rovnou chce plnit sny, vede to často ke špatným výsledkům. Dělat něco jen proto, že mě to baví, je krásné. Špatné to je, když se zapomene na to, že klientovi musí ta vaše činnost přinášet nějaké hodnoty.

Byznys_bez_hodnot

Třeba jízda na kole. Ježděním na kole si nevyděláte. Leda když tím vytvoříte nějakou hodnotu pro klienta. Na kole jezdíte jako kurýr nebo jste vrcholový sportovec. A tím, že vyhráváte, vaši sponzoři jsou vidět. Tady vytváříte hodnoty.

Když berete byznys jako koníčka, jako něco, co má uspokojovat vaše emocionální potřeby, tak na klienta zapomenete. Vytvoříte svoje úžasné dílo, o které nikdo nestojí, protože nevytváří hodnoty, za které je klient ochoten platit.

Protože klient neplatí, vzniká u vás frustrace. Nakonec svůj hněv obrátíte vůči lidem, kteří jsou zlí, nechápou vaši podstatu a vaše dílo. Často to slýchám od umělců: “Lidi dnes nechápou umění, dělám umění pro umění, ne pro lidi. Nechci nikomu podlézat, nechci svoje umění ponížit tím, že ho budu dělat pro prachy.”

Pokud ho nechceš dělat pro prachy, tak si najdi práci.

Když berete podnikání jako koníčka, vidíte jako střed svého konání jen sebe. Když se nedaří, berete to osobně. Já jsem tam byla a moc dobře vím, o čem mluvím.

Sny si raději plňte jinak

Vůbec nejhorší kategorií jsou ti, kteří si plní sen. Vlastní hospoda? Nebo kavárna nebo dětské centrum nebo jiná služba lidem. Protože je to sen, je to vaše životní touha, vaše životní poslání, je jasné, že do něj musíte investovat peníze.

Našetříte, protože je to váš sen, investujete hodně. 500 000 nebo klidně 700 000 z rodinných financí. A protože je to sen, vaše životní cesta, tak nejednáte racionálně. Nevyhodnocujete, jestli to má smysl, ale sypete tam další peníze. Protože se to jednou musí rozjet. Dáváte do toho vše.

Nejvíce jich tam nasypete, pokud máte ve svém okolí podporu. Protože vás podporují ve vašem životním snu. A najednou je tam milion nebo dva.

Spasitelé nevydělají

Když trpíte spasitelským syndromem, chcete lidem pomáhat. Chcete jim pomáhat tak moc, že je to na váš úkor. Často si říkáte o zlomek peněz, co chce konkurence, protože nechcete lidi odírat o peníze. Chcete jim pomoci, jak nejlépe umíte. Chcete ulehčit jejich bolesti, chcete snížit jejich utrpení.

Klienti si pak s vámi za nízkou sazbu dělají, co chtějí. Ruší schůzky, takže vám vypadne příjem i těch pár korun, o které si řeknete. A když se pak dozvídáte, že platí za horší službu několikanásobně více než vám, mrzí vás to, jste z toho smutní a říkáte si proč? Proč nemám více klientů, když mám nižší ceny? Nebo s tím nakonec seknete a jdete dělat jinou práci.

Byznys nelze dělat za málo peněz

Mě z tohoto syndromu nakonec kromě Roberta vyléčila ještě jedna věc. Dlouhodobá klientka, která mi za dvouhodinové sezení platila 600 Kč, přestože moje tehdejší sazba byla dvojnásobek. V jednom neplaceném telefonátu mi řekla, že zaplatila 2 500 za 30minutový telefonát, ale že jí to nepomohlo tak jako já.

Tušíte správně, že jsem se pak vrátila k původní sazbě. A nikomu slevy nenabízím. Není to fér vůči klientům, co platí plnou cenu.

Neumíte-li proměňovat vodu (Jan 2:1-11) ve víno a nasytit dav lidí pěti chleby a dvěma rybkami (Jan 6:1-13), musíte se spasitelského syndromu zbavit. Rodinu tím neuživíte. Spasitelem se můžete stát, až bez mrknutí oka nasytíte pětitisícový dav. Kdykoliv.

Spasitelstvím v byznysu si jen přiděláte starosti s tím, že chcete pomáhat za každou cenu, klienti to vycítí a budou vás žádat o slevy, zvýhodnění. Pokud jim vyhovíte, budete pracovat do aleluja za málo peněz a budete řešit, jestli ta vaše činnost má vůbec nějaký smysl.

Jasně vidět do budoucnosti

Do byznysu musíte jít se správným mentálním nastavením. Vydělat peníze tím, že poskytuji klientovi hodnoty, za které je ochoten platit.

To může znamenat, že vás práce baví, a dokonce to může znamenat, že pomáháte lidem. Protože základem byznysu je vytvořit opakující se proces (vypůjčeno od Josh Kaufman, kniha Personal MBA), který:

  1. vytváří a klientovi poskytuje hodnotu,
  2. kterou klient chce nebo potřebuje,
  3. za kterou je klient ochoten platit
  4. tak, že uspokojí klientovy potřeby a očekávání
  5. a vydělá dost peněz, aby se majiteli vyplatilo v tom pokračovat.

Ani bez jedné z těchto částí žádný byznys není byznys. Bez zájmu klienta je to propadák. Bez hodnoty pro klienta je to koníček, bez prodeje je to charita, bez dodání hodnoty podvod. A když byznys nevydělá dost, nejpozději do dvou let jako takový skončí, protože nemá na svůj provoz.

Když rozjíždíte byznys a víte, že je to byznys, pak se prostě a jednoduše budete zaměřovat v podnikání na ty správné věci. Když uvidíte, že vám něco nejde, najdete si odpovídající dovednost a tu se doučíte. Nebo najmete člověka.

Ať už pomáháte nebo děláte něco, co vás baví, definujte si, o co jde. Jestli jde o byznys nebo charitu. A podle toho se k tomu postavte. Třeba si odpovězte na tyto otázky:

  1. Chci to dělat, protože mě to baví?
  2. Chci to dělat, protože chci změnit svět?
  3. Chci se tím uživit?

Na všechny otázky můžete odpovědět ano. Důležitá je jen ta poslední. Pokud se tím chcete uživit, pak jde o byznys a musíte k němu tak přistupovat.

Když jde o podnikání, vyhrňte si rukávy a naučte se byznys dovednosti, které vycházejí z výše uvedené definice byznysu: vytváření hodnot, marketing, prodej, péče o zákazníka a finance. Jen na hodnotách nebo péči o zákazníka fungující podnikání nepostavíte.

Měli jste také někdy v byznysu spasitelský syndrom a nevyplatilo se? Dejte nám vědět, ať tento mýtus proboříme.

………………………………..

Aktuálně:

Máte nápad? Chcete ho rozjet? V kurzu Od nápadu k produktu vám pomůžu dotáhnout ho do konkrétní nabídky, kterou vyšlete rovnou vašemu zákazníkovi. Na výběr je varianta pro samouky nebo koučování ve skupině. Chystám další běh, přihlašovat se můžete už teď.


Tipy a novinky pro akční maminky




Komentáře (9)

9. ledna (22:08)Lucie Václavková

Skvělej článek. Moc pěkně řečeno, to by měly dostat do ruky všechny maminky, do kterých napumpujou podnikatelskou inspiraci na různejch kurzech (dotovanejch i nedotovanejch :)



10. ledna (09:08)Nora Michalská

OPOP, takových rodinných hospod a kaváren už jsem potkala. Gastro podnikání není žádná sranda, znamená to několik měsíců nebo let dohlížet na provoz osobně, ale tonsi málokterý snivec uvědomuje.



10. ledna (11:46)Lenka Hrochova

Ja jsem fungovala podle hesla: at jsou vsichni spokojeni - zakaznici (s cenou a kvalitou), dodavatele, zamestnanci, ..., ja. Resim to tak, ze menim poradi a sebe posouvam na prvni misto. Moje spokojenost zahrnuje penize, cas, perspektivu. Dekuji za clanek. Pro nekoho to muze byt uplne nepochopitelne, pro podnikatele stizene timto komplexem zcela zasadni.



12. ledna (15:47)Barbora

Dobre a srozumitelne napsane. Povinna cetba pro podnikatele a hlavne pro zakazniky. Mnohdy si vubec neuvedomuji proc a za co maji kolik platit. Kazdy z nas ktery udava cenu za predanou hodnotu, neni prece zlodej, ktery taha penize ze zakazniku- videno zakaznikem. Ale to je na jinou debatu.



13. ledna (12:20)Zuza Dia

Děkuji za článek. Moc hezky napsáno ... Zbavit se spasitelského syndromu je sakra těžké . Velmi rychle mi došlo , že tudy cesta nevede. Ale ukáznit sebe, znamenalo přelepit si pusu náplastí a dodržovat nastavení , které jsem určila a neuhýbat z něj při každých smutných očích, které se na mě upnou



13. ledna (19:12)Vlastik

Ano moc prospesny clanek ;-) Zrovna prochazim timto vnitrnim procesem a opravdu zjistuji ze i kdyz ma muj business hodnotu velmi negativne me ovlivnuje spasitelsky syndrom a lide toho bohuzel jen vyuzivaji a me to ubira energii :-/ Dekuji za inspiraci B-)



14. ledna (18:12)Petra

Pro někoho to bude možná nepochopitelný článek, pro někoho drsný - ale jsou v něm jenom samé pravdy.



14. ledna (20:50)Sona

Mě to přešlo, když jsem si spočítala, že jsem za rok jsem pracovala 1200hod a nedostala za to nic zpátky...



15. ledna (10:38)Eliška Bakajová

Dekuju za clanek. Pomohlo mi to uvedomit si, ze nejde o zadne odirani ale normalni praci..za kterou si zaslouzim svou mzdu..jsem v zacatcich a navic na materske takze " castecny" uvazek.



Přidej komentář

Políčko email žlutě podbarvené nevyplňujte, služí jako ochrana před roboty.



např.: Jan Novák
např.: jan.novak@example.com
např.: http://example.com




Tipy a novinky pro akční maminky




2009 - 2017 © Dominika Špačková