Dominika Špačková>Blog>Seriál Jak rozjet masáže

Seriál Jak rozjet masáže

23. května 2017 - napsala Dominika Špačková


 
 

Po nepovedené konzultaci jsem si pohrávala s myšlenkou napsat reportáž, jak se rozjíždí podnikání od nuly. Kde ale vzít hlavní hrdinku? Objevila se Lia. Energická, optimistická žena, která chce rozjet masáže. Jenže máme tu jednu komplikaci.

Seděla jsem v jedné restauraci a čekala, než přijde nová klientka. Měla zpoždění, ale to se při dětech stává. Už dopředu jsem z celého setkání neměla vůbec dobrý pocit, protože domluva na konzultaci byla velmi kostrbatá.

Konzultace měla být na jedno z těch mých oblíbených témat: rozjezd byznysu při dětech a se zaměstnanci a provozovnou. Pokud člověk nemá zkušenosti z byznysem a jde o první byznys, při dětech tam provozovna nikdy nepatří. Nikdy nevíte, co se stane a jestli náhodou nebudete muset zavřít. Když navíc nemáte zkušenosti, máte malé děti a na rozjezd byznysu nemáte 16 hodin denně, šance na úspěch se rapidně zmenšují.

Toto celé mi běží hlavou, když zahlédnu ženu, která se k restauraci blíží. Jde o jednu z těch žen, které dlouho kojí, používají bezplenkovku a uplatňují kontaktní rodičovství. S takovými ženami mám co sdílet, taky jsem dlouho kojila, spala s dítětem v jedné posteli atd. Ne vždy to funguje byznysově. Buď se určitá část z nich drží myšlenky, že chtějí pracovat tak, aby pořád byly s dětmi, nebo do celého byznysu zasahuje negativně myšlenka, že při správném nastavení mysli všechno vyjde.

Tato myšlenka je totiž zabiják jakékoli racionální diskuze o byznysu. Ne, že by člověk neměl být pozitivní. Ale byznys je o penězích. Peníze jsou čísla a k číslům patří kalkulačka. Nikoli idea, že když se chce, všechno jde.

Konzultace začala a shodly jsme se na postoji k dětem, svobodné výchově s hranicemi, poměrně rychle jsme přešly k byznysu. Mateřské centrum. Lahůdka, která ovšem není byznys. Jde o časově náročnou záležitost, která finančně nemusí dopadnout dobře. Málokdo se dostane na černá čísla (tedy nemusí tuto věc dotovat).

Začaly jsme se tedy bavit o tom, jak to mateřské centrum rozjet. Nejprve pěkně analýzou toho, kde ten byznys teď je, kde jsou vyložené chyby, případně bílá místa. Tedy místa, o kterých podnikatel neví, ale můžou pro něj hrát zásadní roli. Tedy zvláště tu negativní.

Faktů bylo několik:

  1. Paní měla za sebou půl roku zkušebního provozu, který prodělával.
  2. Potřebovala do byznysu investovat nemalé peníze - 300 000 a více.
  3. Ale neměla žádné vlastní peníze k investování.
  4. Takže by si musela půjčit nebo najít investora.
  5. Chce pracovat jen pár hodin měsíčně, max. 3-4 hodiny denně.
  6. Příspěvky do byznysu by byly jen na základě dobrovolnosti.
  7. Měsíční nájemné 15 000.
  8. Hlavně jedinečná možnost teď něco pronajmout. Jedinečná. JEDINEČNÁ.

Postupně jsme bod po bodu probíraly. Vše, co se týká byznysu okolo coworkingů a mateřských center.

  1. Že pokud zkušební provoz nezačal vydělávat (respektive je nutné jej dotovat), není jisté, že by začalo vydělávat něco většího.
  2. Že investice není při dětech dobrý nápad, když člověk chce pracovat jen 15 hodin týdně.
  3. Že půjčka ze stejného důvodu není dobrá.
  4. Že u investora platí totéž, protože investor by očekával výsledky a člověk by pak musel pracovat více.

Nebylo to příjemné setkání ani pro jednu stranu. Klientka byla sympatická, ale v tomhle případě jsem nedokázala pracovat s jejími očekáváními.

  • “Když jsem vám zaplatila, tak byste mi měla vymyslet, jak to půjde.”
  • “Ano, pokud chcete mateřské centrum, musíte provozovat školku. Školka vám vydělá na provoz coworku.”
  • “Ale já nechci školku, chci mateřské centrum.”
  • “Všechny coworky, které jsou pro matky s dětmi, vydělávají nikoli na coworku, ale na školce. Pokud tedy chcete provozovat cowork, je nutná školka. Bez školky to nevydělává.”
  • “Ale já chci, abyste mi vymyslela, jak to bude vydělávat.”
  • “Coworking není ani jednoduchý na řízení, a navíc to nevydělává. Pokud chcete vydělávat, raději dělejte jiné věci. Organizujte něco pro děti.”
  • “Já nechci pracovat s dětmi. Já chci pracovat s matkami.”
  • “Pokud chcete cowork, tak počítejte, že školka vám ho udrží nad vodou, nebudete na něj muset doplácet, ale pravděpodobně sobě nebudete vyplácet nic. Navíc pokud nechcete pracovat s dětmi, tak pracujte jen s matkami. Třeba kurzy…”
  • “Já ale chci cowork. Mám jedinečnou šanci teď něco pronajmout a u nás nic takového není.”

To, že někde něco není, neznamená, že se to uživí. Bohužel také nemůžu vymyslet, jak vydělat peníze, když ta aktivita v této podobě nevydělává. Byznysy končí a nepokračují z různých důvodů. Jako třeba špatný byznys model. Cowork je špatný byznys model, protože si na sebe nevydělá, ale musí to frčet na dotacích. A ne každý je umí.

Z celé zkušenosti jsem se poučila. Přepsala jsem texty k poradenství. Přestala nabízet jednu hodinu poradenství a nabízím už jen dlouhodobé koučování. Také jsem zavedla workshopy na půl dne, kde nějaké téma můžeme zpracovat do hloubky.

Proč? Za jednu hodinu práce prostě nelze nic dokázat. Nelze nic vymyslet a já jsem chybně uvedenou nabídkou hodinové konzultace mohla v někom vzbudit očekávání, že se za hodinu dá něco změnit. Proto mám úvodní konzultaci a navazující koučování.

Tato nepovedená konzultace mě také přivedla na jednu myšlenku:

Napsat seriál, jak se rozjíždí skutečný byznys. Tedy, jak se rozjíždí od nuly. Že nelze očekávat, že bude bez překážek a výzev, a že budou stačit dvě hodinky denně.

Hlavně chci ukázat, jaká jsou specifika podnikání při dětech. Proč se některé věci nevyplatí a proč je podnikání jiné, když jste stále mladí a neklidní (rozuměj bezdětní), a jak se celá situace změní, když přijdou do života děti.

Že člověk musí sázet mnohem více na jistotu, rozjíždět to pomalu nejlépe při jiném částečném úvazku, aby peníze nechyběly na běžné věci jako je nájem a koníčky pro děti.

A taková příležitost se mi naskytla.

Hlavní hrdinkou našeho příběhu bude Lia Kasslová, která chce rozjet masážní praxi. A postupně přestat dělat administrativní praxi a částečný úvazek v masážích. Příběh Liy je také velmi silný, jak se můžete podívat v reportážích:

TV Barrandov: http://www.barrandov.tv/video/51407-nase-zpravy-30-11-2015 (1:10-3:13)
Srdcerváči: https://www.youtube.com/watch?v=7FAElOlkktg

Lia přijde o zrak, velmi špatně slyší. Jenže Lia si jen tak nesedne do kouta, ale pevně drží svůj osud v rukou. Lia si chce zařídit život podle svého. Aby mohla žít dle svých představ, chce si na život vydělávat masážemi. Doufám, že Lie budete držet palce tak jako já.

S Liou budu dělat několik konzultací a budu psát reportáž z toho, jak se jí byznys rozjíždí. Budu také popisovat, jak se na základě nových získaných zkušeností vyvíjí představa o byznysu, jaké kroky se vyplatily, které se nevyplatily.

Na tomto příkladu také ukáži, jaké jsou zásady bezpečného rozjezdu podnikání při dětech a proč postupovat velmi konzervativně. Také budu upozorňovat na věci, které do rozjezdu podnikání při dětech vůbec nepatří.

A jedna podstatná věc: seriál píši podle toho, jak jednotlivé konzultace probíhají a já získávám informace. Nepíši ho zpětně, ale autenticky dle toho, jak naše konzultace probíhají. Takže zcela jistě narazíme na něco, co jsem v prvních konzultacích nemohla vidět.

Současně také tyto články vydávám s několikatýdenním zpožděním, aby první Liiny výsledky nebyly ovlivněny tím, že o ní píši články. V tuto chvíli mám připravených 7 článků a budou přibývat další. Během léta bych chtěla vydat větší část a do konce roku 2017 přidávat novinky o tom, kam se Lia posunula a kde zrovna je.

Jestli Lie držíte pěsti, napište pár slov podpory nebo nám dejte náměty na to, jak má Lia svoje masáže rozjet.

Vaše

Dominika

Další díly seriálu Jak rozjet masáže:
2. díl: Seriál Jak rozjet masáže: Kde Lia začíná?

………………………………..

Aktuálně:

Máte nápad? Chcete ho rozjet? V kurzu Od nápadu k produktu vám pomůžu dotáhnout ho do konkrétní nabídky, kterou vyšlete rovnou vašemu zákazníkovi. Na výběr je varianta pro samouky nebo koučování ve skupině. Od září otevírám další běh, přihlašovat se můžete už nyní.

U článku nejsou žádné komentáře, buďte první.

Přidej komentář

Políčko email žlutě podbarvené nevyplňujte, služí jako ochrana před roboty.



např.: Jan Novák
např.: jan.novak@example.com
např.: http://example.com




Tipy a novinky pro akční maminky




2009 - 2017 © Dominika Špačková