Budu se specializovat, řekl si. Budu dodávat jen tu nejlepší kvalitu. Nechci už pracovat s těmi, co to neocení.
Ze zahraničí pojal myšlenku specializace. Specializace na klientelu, která ocení kvalitu. Odstříhnul levnější produkty. Jenže ono to nejede tak, jak by mělo. Klienti nekupují až tak.
Klienty můžeme rozdělit:
Jen si srovnejte HDPčka
USA je 100x větší trh než Česká republika. Co do písmenka funguje tam, prostě ne vždy lze převzít do ČR. To platí o specializaci.
Tam, kde se v USA můžete specializovat na velmi úzký segment, v ČR musíte být rozkročeni šířeji.
Pokud v USA najdete cca 10 000 subjektů, co od vás mohou koupit, v ČR to pravděpodobně bude 30x - 100x méně. (Podle toho, jak budete počítat). Takže místo 10 000, máte 100 nebo 300 v ČR.
Tím se notně snižují šance na to, abyste se dobře uživili a mohli si klienty “vybírat” . Řešení je vždycky více. V tomto případě však stačilo rozšířit i produkty pro ostatní skupiny.
P.S.: Potřebujete poradit se složením produktového portfolia? Ozvěte se.