Každý se může živit on-linem. Opravdu?

Jedno z mých velmi oblíbených témat je, když někdo řekne, že každý se může živit on-linem. V minulém článku jsem naznačila, do jakých absurdit to může zacházet. Ukazovala jsem příklady pekaře, zubaře, výrobců praček. Kdyby spousta z těchto firem zmizela, bylo by na světě hodně nešťastných lidí.

Dnes se na to pojďme podívat ještě blíže. Co se stane, když se na svoji práci vykašlou tihle lidé a začnou se věnovat prodeji návodů. Tedy tím, že místo svojí práce začnou prodávat on-line kurzy.

Začněme rovnou důležitou otázkou:

Chtějí všichni klienti návody, nebo hotová řešení? 

Zubař

Kdyby svoji profesi přestali dělat zubaři, tak se vracíme zpátky do doby před 200 lety. Sice máme kartáčky a zuby si čistíme, a určitě bychom v tom pokračovali dál. Jen by se do problémů dostali všichni, co mají křivé zuby, nebo komu někde vznikl kaz. Bolavé zuby by nám tak mohl někdo akorát vytrhnout.

Elektrikář

Dá vám sice návod na to, jak si zavést elektřinu do domu. A mnoho lidí to i podle návodu udělá dobře, někteří obstojně. Zbyde ale určitá část, která má vysoké sebevědomí a tak udělají pár zkratek.

Když někomu dáte návod, tak to ještě neznamená, že ten člověk návod dodrží, a že to správně v souvislostech pochopí. Dříve se stávalo, že lidé kvůli špatně zavedené elektřině umírali. Proto je ze zákona dané, že vám dnes do domu elektřinu někdo musí zavést.

Výrobci nádobí

Kdyby všichni, co vyrábějí keramiku, porcelán, nebo kuchyňské nože začali hromadně prodávat návody na to, jak si předměty vyrobit… Opět by vznikla zajímavá situace.

Určitě by se výborně zužitkovalo všechno staré nádobí a nevyhazovalo by se tolik. Jenže po čase by došlo a člověk by byl nucen si sehnat hlínu a někde si nechat nádobí vypálit.

Lidi jsou líní a tak ti, co by v tom měli více zkušeností, by opět začali poměrně rychle prodávat svoje výrobky.

Případně by všichni výrobci nožů skončili. Vyrobit nůž zase chce jiné dovednosti. Misku nebo talíř ještě nějak uplácáte. Nůž jen tak nevyrobíte. Takže by si všichni o svoje staré nože pečovali a nechali by si je brousit.

Pokud by však současně zmizely všechny nože ze světa, tak by vznikl zajímavý problém, vrátili bychom se asi k pazourkům.

A pak by to vypadalo takto: 

Všechny činnosti, které nám nyní zaberou pár minut, by trvaly několik hodin. Nastříhat oblečení a ušít jej, by trvalo násobně déle a kvalita by byla nižší. Všechno oblečení by bylo násobně dražší.

Ať se nad různými variantami zamýšlím z různé perspektivy, nechtěla bych žít ve světě, kde se jen prodávají návody. Chtěla bych žít ve světě, kde za mě někdo prostě moje problémy vyřeší. Můj problém je, že chci ostrý nůž a nechci ani zjišťovat, jak si ho mám nabrousit. Tak si prostě objednám ostrou poštu a nože mám krásné ostré půl roku.

Jaké jsou důvody, proč se on-linem nemůže živit každý?

Důvod 1: Na vině je lenost - klienti chtějí hotová řešení

On-linem, a to konkrétně prodejem návodů, se nemůže živit každý. Lidé jsou líní a nechce se jim vyrábět si nůž, pračku. Lidé chtějí nakoupit buď hotové zboží (pračka) nebo službu (oprava zubů). A dál žít svůj život

Zde je poznámka pro podnikatele - podnikání je jednoduché, primitivní, pokud prodáváte, co lidi potřebují. Platí to posledních 5 000 let a možná více a ani moderní doba na tom nic nezmění. Dokonce ani to, že dnes můžeme promovat on-line.

Říkám to sice přes 10 let, ale opakování je matka moudrosti takže ještě jednou:

Neprodávejte návody. Prodávejte to, co lidi chtějí. 

To je mnohem jistější cesta k dlouhodobým a stabilním výdělkům. Mrkněte na Youtube kanál, kde zdarma zveřejňuji některá videa z kurzu Nastartuj svůj byznys. Celý kurz je o tom, jak si správně vybrat nebo přenastavit podnikání, aby bylo ziskové a vydělávalo bez zbytečného tření.

3 videa, která se k tomuto tématu hodí jsou: 

  1. Kvalifikovaný klient
  2. Umíte uspokojit svého zákazníka?
  3. Odkud mi potečou peníze

Důvod 2: Fakt bude umět každý učit?

Druhý důvod, proč to nemůže fungovat pro všechny, jsou dovednosti, které k této činnosti potřebujete. Musíte:

  • umět učit
  • umět udělat funkční kurz
  • umět to převést do on-linu
  • dostatečně dobře prezentovat na kameru 
  • umět to promovat
  • vydělávat tím dlouhodobě

Pokud nejste talentovaní, nemáte nějaké zkušenosti, pak se tyto dovednosti nenaučíte za týden, ani za měsíc.

Tohle je totiž pořádná nálož dovedností. Než jsem začala prodávat on-line kurzy, měla jsem 15 let zkušeností ze školení naživo. Dělala jsem lektorku jazyků a pak jsem začala učit měkké dovednosti, až jsem se propracovala k podnikání.

Ovšem přejít na videa nebylo jednoduché. Tedy pokud nechcete produkovat nízkou kvalitu videí, ale něco, co alespoň trošku funguje

I když jsem si koupila v zahraničí návod (Jeff Walker), tak mi v jednom člověku trvalo rok, než jsem zavedla jednodušší věci a další tři roky, než jsem věci z návodu dokázala aplikovat dobře.

A mezitím jsem se musela učit, jak působit před kamerou, jak publikum neztratit, jak správně postavit hlas, jak postavit kurz, aby nebyl plný dlouhých videí, které nikdo poslouchat nechce, takže posluchači video nedokončí.

Ne, že by to bylo nenaučitelné. To vůbec. Naučit se dá všechno. Ale nějakou dobu to trvá.

Někomu to trvá kratší dobu a někdo buduje své dovednosti dost dlouho.

Vášeň nebo dovednosti? 

V dnešní době je on-line plný návodů. Na Youtube najdete návody na všechno zdarma. Od hudební teorie, přes pěstování orchidejí, po restaurování nábytku.

Návody tam nahrávají lidé, kteří mají skutečné dovednosti i amatéři. Když se chcete těmi návody živit a prodávat je za peníze, tak je vhodné mít co předat. Typicky, abyste měli, co říci a nebylo to vaření z vody, mluví se o čísle 10 000 hodin zkušeností (Malcolm Gladwell, do hloubky Cal Newport - Tak dobří, že vás nepřehlédnou). Abyste dokázali dát věci do souvislostí.

10 000 hodin je většinou zhruba 10 let praxe v oboru. Ale to už prozkoumáte v těch dvou vynikajících knihách. 

Když to někdo dělá kratší dobu (1 - 3 roky) a začne know-how prodávat, tak v zásadě soutěží s desítkami a stovkami videí, které jsou na Youtube zdarma. 

Když ovšem jedna z dovedností chyběla

Podnikatelé podle návodu dokázali vystřelit kurz. Některým se neprodával, i když ho měli velmi kvalitní (neuměli promo). Jiným se prodal (ale hodnota kurzu byla malá) a tak museli hromadně vracet peníze, takže často prodělali

Znala jsem také několik podnikatelů, kteří se soustředili na prodej návodů namísto toho, aby dělali, co uměli nejlépe. Buď si podnikání a postup v něm zbrzdili, nebo dokonce začali vydělávat méně.

V jednom z následujících článků popíšu ještě příběh e-shopistky. Ta si snížila obrat ze 4 milionů na 2 miliony, jen proto, že se snažila prodávat kurzy. 

On-line jako cokoliv jiného se musí:

  1. být ve správnou dobu na správném místě,
  2. umět se promovat on-line,
  3. umět učit,
  4. mít, co předat.

On-line prodej návodů může být skvělý doplněk k hlavní činnosti. Když zvládnete předchozí 4 body, nebo je dobře oddelegujete.

Sdílet:

Odebírat newsletter:

Know-how

Powerpricing s Dominikou

Pravidelný newsletter plný know-how o cenotvorbě, byznys architektuře a strategii. Přidejte se!

Know-how
Copyright 2025
dominika@valoa.cz
printfacebookenvelopelinkedinangle-downxingpaper-planepinterest-pwhatsappcommentingcrossmenu