Podnikatelské z našeho Las Vegas okatě ukazují, kolik vydělali. Proč to funguje? To jsme si popsali v předchozím článku. Dnes se pojďme podívat na to, co vlastně prodávají.
Většina podnikatelského Las Vegas říká, že vás naučí podnikat, nebo že vás naučí vydělávat. Když se na to podíváte blíže, tak na svých prodejních stránkách většinou prodávají návody a informace o tom, jak zaručeně vydělat miliony.
Typicky v jejich stránkách slyšíte různé varianty téhož:
Pokud jsou zaměření na začátečníky, říkají, že je naučí podnikat. Případně, že budete moci dělat, co vás baví a ještě si vyděláte. Jenže ono to není jen o tom, jestli vás to baví. Doporučuji kurz Nastartuj svůj byznys, kde sestavíte svůj byznys model, ke kterému budete mít nejen vztah, ale zároveň vás uživí. Můžete se na část videí také podívat na youtube.
Když se podíváte pod pokličku, tak vidíte, že většinou učí v nějaké podobě základy marketingu:
Marketing je důležitý. Nerovná se však podnikání.
Mnoho lidí dokáže podnikat i bez něj. Místo marketingu se věnují obchodu, obchodní činnosti, která jako by zmizela do neznáma. Udělají to tím, že zvednou telefon a svoje produkty nabídnou. Téma marketing versus obchod rozeberu v některém z dalších článků.
Byznys model, který vám předávají je jednoduchý:
Naberete publikum (do newsletteru, nebo facebook skupiny, skrze dotazník), komunikujete, děláte neplacený obsah a následně převedete klientelu do placených programů. Někdo je zaměřen technicky, tak vás naučí naklikat web, někdo více společenský, tak vás naučí budovat komunitu na facebooku.
Často také řeknou, že to je nová cesta, tajná cesta, nově objevená. Všechno tu bylo hodně dlouho. Takový Jeff Walker použití videa jako prodejního nástroje učí 20 let. Ono to až tak horké, nové a tajné nebude.
Hlavní, co ve svém zaručeném návodu říkají, že je to jednoduchá cesta k pohádkovým výdělkům. Nevím, kde tohle po dvou letech praxe vzali, ale z mojí praxe a ani z praxe kolegů to nevyplývá.
Vezměme si příklady z běžného života: Co mají dělat tihle podnikatelé?
Pokud by postupovali tak, že budou dělat e-booky a vytvářet on-line kurzy, ztratí původní smysl své profese. Opravdu chcete, aby vám lékař na každé návštěvě nabízel svůj on-line kurz?
Když se podíváte na můj předchozí projekt - mamintelky.cz - najdete tam celou řadu rozhovorů s úspěšnými podnikatelkami. Většina z nich podniká po letech, mají větší zisky, a mají spokojený život.
A teď jen krátká odbočka k tomu, co považujeme za úspěch, protože projekt maminkatelky byl zaměřený na mámy a cílem bylo pomoci k ziskovému podnikání, které se dá zvládnout na zkrácený úvazek, nebylo cílem bouchat miliony.
Cílem bylo ukázat rozhovory s lidmi, které považuji za skutečně úspěšné. Ne ty, co jsou vidět v magazínu Forbes, ale firma není zisková. Nebo ty, jejichž byznys jednou vydělá 500.000 a pak mají několik suchých měsíců. V takovém podnikání se nemůžete spolehnout na to, že vás uživí.
Úspěch definujeme takto:
Když si tyto rozhovory projdete, každý měl cestu jinou. Někdo to postavil na sítích, někdo měl vynikající službě, na jménu nebo na skvělém jedinečném produktu. Každému prostě fungovalo něco jiného.
Když projdete pár rozhovorů na webu maminkatelky.cz, uvidíte, že každý, kdo něco rozjel a funguje mu to, musel překonat celou řadu problémů. My jsme se na ně totiž ptaly a víme, že ty problémy prostě jsou, jen se na ně v rozhovorech nikdo neptá a ono se to k promu vlastního byznysu moc nehodí.
Podnikání je složité a náročné, ale lidé chtějí slyšet zkratku. Přejí si ji všichni. Já taky. Chtěla bych, aby to, co on-line fungovalo před deseti lety, fungovalo i nyní. Nemusela bych se učit něco nového, nemusela bych svoji strategii přizpůsobovat se měnícímu prostředí.
Právě tohle je na podnikání těžké. Najdete systém, který funguje, ale situace se změní a vy musíte změnit celou strategii. Pojďme si říci nahlas, co ne všichni chtějí slyšet:
Nebo se také dá říci:
Podnikání je těžké, dokud nezačne být jednoduché.
Jakmile se jej naučíte, jakmile máte těch 10 let zkušeností. Jakmile jste si jistí sami sebou i tím, co děláte, tak je podnikání jednoduché. Dá se říci toto:
Podnikání je jednoduché. Stačí prodávat to, co lidé opravdu potřebují.
Marketing není podnikání
Podnikání je komplexní. Dá se to naučit, dá se to zvládnout, ale vidím, že průměrně 3 roky trvá, než se jakž takž zajede systém, který vydělává.
Sama provádím podnikatele 3letou cestou, kdy se ze zaměstnance, nebo živnostníka stanou skutečnými majiteli firmy, pro které je podnikání lehké. Na všechno mají systém a věnují se hledání nových příležitostí.
Takto fungující podnikání musí umět tyto věci:
K úspěšnému podnikání marketing nestačí. Je jen jedním ze 6 základních stavebních kamenů, které musí mít podnikatel postaveny. Pro zjednodušení jsem je nazvala 6P:
Prodej on-line je jen součást byznys modelu, ne celý byznys model. Prodej on-line kurzů není špatný. Obecně online kurzy nejsou špatné. Mohou být krásnou součástí jejich byznys
modelu. Ale nejsou byznys samy o sobě.
Teď však víme, že neexistuje jeden návod pro všechny. Pojďme se v dalším článku podívat na to, proč se každý nemůže živit on-linem.