Hlavní poznávací znamení podnikatelského Las Vegas? Dostanete zaručený návod na vydělávání peněz

Podnikatelské z našeho Las Vegas okatě ukazují, kolik vydělali. Proč to funguje? To jsme si popsali v předchozím článku. Dnes se pojďme podívat na to, co vlastně prodávají. 

Většina podnikatelského Las Vegas říká, že vás naučí podnikat, nebo že vás naučí vydělávat. Když se na to podíváte blíže, tak na svých prodejních stránkách většinou prodávají návody a informace o tom, jak zaručeně vydělat miliony. 

Typicky v jejich stránkách slyšíte různé varianty téhož: 

  • Zaručený návod
  • Jedinečná cesta nebo nová podnikatelská cesta
  • Tajná ingredience

Pokud jsou zaměření na začátečníky, říkají, že je naučí podnikat. Případně, že budete moci dělat, co vás baví a ještě si vyděláte. Jenže ono to není jen o tom, jestli vás to baví. Doporučuji kurz Nastartuj svůj byznys, kde sestavíte svůj byznys model, ke kterému budete mít nejen vztah, ale zároveň vás uživí. Můžete se na část videí také podívat na youtube.

Zaměřují se marketing

Když se podíváte pod pokličku, tak vidíte, že většinou učí v nějaké podobě základy marketingu:  

  • jak dát na web e-book a díky tomu získávat kontakty
  • jak na webu používat magnety jiné než e-book
  • jak využít dotazník na sběr kontaktů
  • jak používat facebook stránky
  • jak budovat komunitu na facebooku
  • jak prodávat on-line kurzy
  • jak prodávat prémiové on-line produkty

Marketing je důležitý. Nerovná se však podnikání.  

Mnoho lidí dokáže podnikat i bez něj. Místo marketingu se věnují obchodu, obchodní činnosti, která jako by zmizela do neznáma. Udělají to tím, že zvednou telefon a svoje produkty nabídnou. Téma marketing versus obchod rozeberu v některém z dalších článků.

Byznys model, který vám předávají je jednoduchý: 

Naberete publikum (do newsletteru, nebo facebook skupiny, skrze dotazník), komunikujete, děláte neplacený obsah a následně převedete klientelu do placených programů. Někdo je zaměřen technicky, tak vás naučí naklikat web, někdo více společenský, tak vás naučí budovat komunitu na facebooku. 

Často také řeknou, že to je nová cesta, tajná cesta, nově objevená. Všechno tu bylo hodně dlouho. Takový Jeff Walker použití videa jako prodejního nástroje učí 20 let. Ono to až tak horké, nové a tajné nebude. 

Hlavní, co ve svém zaručeném návodu říkají, že je to jednoduchá cesta k pohádkovým výdělkům. Nevím, kde tohle po dvou letech praxe vzali, ale z mojí praxe a ani z praxe kolegů to nevyplývá.

Stačí se podívat na jiné byznys modely

Vezměme si příklady z běžného života:  Co mají dělat tihle podnikatelé? 

  • Pekaři: Mají prodávat návody na pečení chleba? Kolik z nás chce opravdu péct chleba? Pro někoho je to koníček, ale velká většina lidí, když se chce najíst, ráda sáhne po krajíci chleba.
  • Zubař: Má prodávat návody na čistění zubů? I když budete prodávat návody na správnou péči zubů - pořád bude minimálně 10x více lidí, kteří prostě zásah zubaře budou potřebovat.
  • Pračky: Návod na to, jak si sestavit pračku? Nene. Nechci si ji sestavit sama. Chci si ji za 10.000 korun koupit. Jediné co chci, je vyprané prádlo.

Pokud by postupovali tak, že budou dělat e-booky a vytvářet on-line kurzy, ztratí původní smysl své profese. Opravdu chcete, aby vám lékař na každé návštěvě nabízel svůj on-line kurz?

Jen jedna cesta k úspěchu? 

Když se podíváte na můj předchozí projekt - mamintelky.cz - najdete tam celou řadu rozhovorů s úspěšnými podnikatelkami. Většina z nich podniká po letech, mají větší zisky, a mají spokojený život.

A teď jen krátká odbočka k tomu, co považujeme za úspěch, protože projekt maminkatelky byl zaměřený na mámy a cílem bylo pomoci k ziskovému podnikání, které se dá zvládnout na zkrácený úvazek, nebylo cílem bouchat miliony.

Cílem bylo ukázat rozhovory s lidmi, které považuji za skutečně úspěšné. Ne ty, co jsou vidět v magazínu Forbes, ale firma není zisková. Nebo ty, jejichž byznys jednou vydělá 500.000 a pak mají několik suchých měsíců. V takovém podnikání se nemůžete spolehnout na to, že vás uživí.

Úspěch definujeme takto: 

  1. Pracovat méně než 8 hodin denně a mít čas na rodinu.
  2. Vyplácet si pravidelnou výplatu (ještě budu mluvit o tom, proč je toto naprosto klíčová záležitost), která slušně uživí rodinu. 
  3. Nemít z podnikání dluhy nebo nevrácené investice.

Když si tyto rozhovory projdete, každý měl cestu jinou. Někdo to postavil na sítích, někdo měl vynikající službě, na jménu nebo na skvělém jedinečném produktu. Každému prostě fungovalo něco jiného. 

Cesta k jednoduchému podnikání je …. trnitá

Když projdete pár rozhovorů na webu maminkatelky.cz, uvidíte, že každý, kdo něco rozjel a funguje mu to, musel překonat celou řadu problémů. My jsme se na ně totiž ptaly a víme, že ty problémy prostě jsou, jen se na ně v rozhovorech nikdo neptá a ono se to k promu vlastního byznysu moc nehodí.

Podnikání je složité a náročné, ale lidé chtějí slyšet zkratku. Přejí si ji všichni. Já taky. Chtěla bych, aby to, co on-line fungovalo před deseti lety, fungovalo i nyní. Nemusela bych se učit něco nového, nemusela bych svoji strategii přizpůsobovat se měnícímu prostředí.

Právě tohle je na podnikání těžké. Najdete systém, který funguje, ale situace se změní a vy musíte změnit celou strategii. Pojďme si říci nahlas, co ne všichni chtějí slyšet: 

Podnikání je těžké.

Nebo se také dá říci: 

Podnikání je těžké, dokud nezačne být jednoduché. 

Jakmile se jej naučíte, jakmile máte těch 10 let zkušeností. Jakmile jste si jistí sami sebou i tím, co děláte, tak je podnikání jednoduché. Dá se říci toto: 

Podnikání je jednoduché. Stačí prodávat to, co lidé opravdu potřebují. 

Marketing není podnikání

Podnikání je komplexní. Dá se to naučit, dá se to zvládnout, ale vidím, že průměrně 3 roky trvá, než se jakž takž zajede systém, který vydělává.

Sama provádím podnikatele 3letou cestou, kdy se ze zaměstnance, nebo živnostníka stanou skutečnými majiteli firmy, pro které je podnikání lehké. Na všechno mají systém a věnují se hledání nových příležitostí. 

Takto fungující podnikání musí umět tyto věci: 

  1. Vytvoří hodnotu pro klienty, kteří za ni chtějí platit.
  2. Tutu hodnotu jsou schopni díky marketingu zabalit a představit v podobě nabídky.
  3. A přesvědčí v podobě prodeje k tomu, aby klient koupil. 
  4. Podnikatel toto dodá v dostatečné kvalitě.
  5. A celé je to nastaveno procesně tak, aby podnikání bylo ziskové.

K úspěšnému podnikání marketing nestačí. Je jen jedním ze 6 základních stavebních kamenů, které musí mít podnikatel postaveny. Pro zjednodušení jsem je nazvala 6P:

  1. Projekty rozvojové (prostor na práci) 
  2. Poptávka
  3. Produkty
  4. Prodej (a marketing)
  5. Procesy (a řízení lidí)
  6. Profit 

Prodej on-line je jen součást byznys modelu, ne celý byznys model. Prodej on-line kurzů není špatný. Obecně online kurzy nejsou špatné. Mohou být krásnou součástí jejich byznys 

modelu. Ale nejsou byznys samy o sobě. 

Teď však víme, že neexistuje jeden návod pro všechny. Pojďme se v dalším článku podívat na to, proč se každý nemůže živit on-linem.

Sdílet:

Odebírat newsletter:

Know-how

Powerpricing s Dominikou

Pravidelný newsletter plný know-how o cenotvorbě, byznys architektuře a strategii. Přidejte se!

Know-how
Copyright 2024
dominika@maminkatelky.cz
facebookenvelopelinkedinangle-downxingpaper-planepinterest-pwhatsappcommentingcrossmenu