Vstoupit bránou do on-linu je tak lehké! Musím do toho

On-line svět se prezentuje jako svět neomezených možností a v podstatě do něj může vkročit téměř každý. Stačí vám k tomu jen počítač nebo mobil, facebook skupina a máte hotovo.

Protože to může začít dělat každý, tak to nebojácní začnou dělat.

Nemusí nic umět. Stačí prostě, když začnou. Najdou se lidi, co je sledují. Najdou se lidi, co jim zaplatí. A tak to roste.

Ale pozor! 

Kupní síla je omezená. 

Zvlášť, pokud je trh nasycený.

Co tím myslím? 

Když se v České republice prodá za rok určité množství toaletních papírů tím, že budete dělat dobře marketing, nedosáhnete toho, že se v Česku začne prodávat 2x více toaletních papírů. Jen proto, že chcete, se ho více neprodá. Můžete inovovat a naučit lidi používat papírové kuchyňské utěrky. Je to toaleťák jen 2x větší.

Když se vrátíme k původnímu tématu: Aby se plošně (nikoli u konkrétních podnikatelů)  prodávalo 2x více, musí se Česká republika z ničeho nic zvětšit na 2x větší počet lidí.

Dobrý marketing vám pomůže ukousnout kus od konkurence. Prostě vyhrávají ti, co mají lepší produkt nebo lepší marketing na úkor těch, co v marketingových dovednostech nejsou tak silní.

Stabilní byznys = to, co lidi potřebují

Toaletní papíry jsou dobrý a stabilní byznys. Lidi ty toaletní papíry potřebují pořád. Nepřestanou ze dne na den chodit na záchod.  Mluvila jsem o tom v článku Hlavní poznávací znamení podnikatelského Las Vegas? Dostanete zaručený návod na vydělávání peněz. A navíc je tam velká vstupní bariéra. Potřebujete desítky či stovky milionů na to, abyste měli stroje, co to vyrábí. 

Díky tomu je vstup pro konkurenci na trh s toaletními papíry náročný. Nováčci nebudou vznikat každý týden, ale mohou se rekrutovat ze zahraničních trhů. Nebo to budou jiné papírny, které dokoupí nové stroje.

Poptávka je ovšem stabilní, takže to většinu podnikatelů hned tak neohrozí.

Tohle ovšem pro on-line byznys neplatí. Tedy alespoň v tom, co za on-line byznys považuje podnikatelské Las Vegas - prodej návodů, tedy kurzů a programů.

V Las Vegas narazíte na strop

Protože máte prodávat on-line kurzy nebo programy, také se pohybujete v omezeném prostředí. Trh vzdělávání má omezenou kapacitu. Hromadu vám ukousnou známá jména, tedy ti, co tu byli před vámi. Druhou hromadu Seduo a podobní, protože je tam zaručeno, že nabízí funkční kurzy. 

A do toho tu máme podnikatelské Las vegas, které nyní produkuje desítky lidí, co chtějí v on-linu vydělávat právě prodejem kurzů nebo programů.

Poptávka po vzdělávání má také svůj strop. O tom jsme se bavili v článku Každý se může živit on-linem. Opravdu?

A čím více lidí do prodeje návodů a kurzů bude vstupovat, tím větší konkurence bude, a tím větší boj o každého jednoho klienta.

To, co byl dříve jednoduchý on-line, se postupně v jednotlivých oborech překlopí ve vysoce konkurenční prostředí, kde vyhrají jen ti s nejlepším jménem nebo mimořádně agilním marketingem.

Pokud děláte jen on-line kurzy budete mít byznys, který rychle vylítne nahoru, může rychle vydělat, ale neponese jako slepička dlouhodobě. Je to tak, že tu slípku musíte kuchnout, vybrat vajíčka a najít jinou. Protože, když ji nekuchnete včas vy, kuchne ji někdo jiný.

Pozor na ocas komety

Výhoda je, když tuto nadšeneckou on-line euforii chytíte na začátku. Svezete se na vlně a v několika kampaních v průběhu tří let získáte peníze.

Nevýhoda je, když jste na ocasu takové komety. Nemáte jiné zkušenosti z marketingu v on-line prostředí a doufáte, že to vydělá. Zvlášť, pokud investujete pár desítek nebo stovek tisíc do nákupu nějakého návodu.

Díky covidu se celá situace ještě vyeskalovala. Hromada lidí v průběhu roku 2020 intenzivně šlápla do toho, aby v on-linu vydělala. Rozjeli kurzy, programy, začali koučovat.

Po roce je on-line přesycen. Klienti už další kurzy nechtějí.

Zatímco některé obory se drží, mnoho oborů je už na ocasu. Znamená to několik věcí: 

  1. Pro ty, co jsou na trhu déle a mají stabilní podnikání - tak se jim pomalu snižují zisky. Zdražila se reklama, snížily se dosahy na facebooku, instagramu, takže je složitější oslovit novou klientelu.
  2. Pro ty, co začínají - to, co stačilo dříve, dnes už nestačí. Musíte pracovat. Pokud dříve stačilo on-linu věnovat pár hodin týdně (obsahová strategie, skupiny), dnes jim musíte věnovat celý úvazek.
  3. Pro ty, co začínají - nechoďte do oblasti, která je nasycená. Klienti nechtějí dnes tolik platit za kurzy jako dříve, už je to nebaví. Jsou přesyceni kurzy zdarma. Nechtějí další výzvy. Bude to pro vás horší.

Online jako prodej kurzů a návodů je dobré si teď nechat jako jednu z noh. Pokud vám teď ještě vydělává, tak to vytěžte, vrhněte se do kampaní, nabírejte klientelu. Prodávejte. Jen do návodů teď nedávejte velké peníze. Prosadit se můžete i bez nich. A o tom zase v navazujícím článku.

Sdílet:

Odebírat newsletter:

Know-how

Powerpricing s Dominikou

Pravidelný newsletter plný know-how o cenotvorbě, byznys architektuře a strategii. Přidejte se!

Know-how
Copyright 2024
dominika@maminkatelky.cz
facebookenvelopelinkedinangle-downxingpaper-planepinterest-pwhatsappcommentingcrossmenu