Máme byznys ukončit, nebo pokračovat?

Tohle je jedna z otázek, kterou na první konzultaci/workshopu řeším.

Někdy se maskuje za to, že jsou podnikatelé unavení, jindy za to, že neví kudy dál.

A pozor, neříkají to majitelé neúspěšných firem. Majitelé neúspěšných chtějí pokračovat. Prožívají sunk cost fallacy a nechtějí skončit. Chtějí z toho alespoň něco dostat.

Zatímco u úspěšných je to jinak.

Majitelé unavení nemají čas na strategický posun. Majitelé unavení, nebo přetížení. Zasekaní v operativě.

Většinou firmy s obratem 10 až 30 milionů korun. Majitel je rozjel a je zasekaný managementem

Kudy z toho ven? Jak z toho ven?

Jsou tři různí majitelé: 

  • První majitel je tak trochu Ferda Mravenec v dobrém. Zjistí si všechno, nebojí se pracovat a řeší si toho spoustu sám (vlastně se neposunul ze živnostníka) a má nevýhody obojího. Majitel rozjížděč
  • Druhý majitel, absolutně nechce nic rozjíždět. Ví, jak je to těžké a nechce to už nikdy zažít. Místo toho má skill set na to, aby mohl škálovat. Majitel škálovač.
  • Třetí majitel je vlastně jen investor. Koupí firmu a cílem je dosáhnout maxima při ziscích. Majitel investor.

Mezi těmito úrovněmi je nebetyčný rozdíl. I když jsou všichni majitelé firem, tak si mezi sebou nerozumí. Mají jiné cíle, jiné představy, jiné prostředky.

Typicky je to tak, že první majitel se firmou vyčerpá a prodá ji dál majiteli škálovači. Majitel škálovač firmu koupí, aby ji upravil finančně, upravil byznys model a škáluje, aby ji prodal majiteli investorovi s velkým kapitálem a schopností maximalizovat celou firmu. 

Když za mnou majitel přijde s otázkou: Máme pokračovat nebo ne? Je často v úrovni 1,  potřebuje přesun do dvojky nebo trojky. Potřebuje se naučit škálovat a nebýt úzkým hrdlem podniku.

A tady nastupuji já. 

Jsem od toho, abych ho tím přerodem provedla. Z majitele přetíženého na majitele investora, který hledá příležitosti nebo na majitele škálovače. 

Tento přerod často trvá tři roky (někdy jen rok, a jindy 4). 

 

P.S.: Jaký typ podnikatele jste? POtřebujete se posunout do dalšího levelu? Pomůžu vám.

Sdílet:

Odebírat newsletter:

Know-how

Powerpricing s Dominikou

Pravidelný newsletter plný know-how o cenotvorbě, byznys architektuře a strategii. Přidejte se!

Know-how
Copyright 2024
dominika@maminkatelky.cz
facebookenvelopelinkedinangle-downxingpaper-planepinterest-pwhatsappcommentingcrossmenu