Nedávno jsem narazila na inzerát, kde majitelé chtějí prodat vlastní firmu. Inzerát vypadal dobře, ale pak mě zaujala tato věta: “Upřednostňujeme prodej zájemcům, kteří budou chtít vlastnit a provozovat tuto prodejnu například jako ,,rodinný obchod”.”
Ajaj. Majitel není připraven na prodej firmy. Má totiž představu, jak by firma měla pokračovat, jak by měla fungovat, co by se s ní mělo dít až on odejde.
Ve skutečnosti prodeje firmy probíhají tak, že první majitel firmu vybuduje a následně prodá. Většinou ji kupuje majitel č. 2, který umí škálovat, tedy umí z jedné či dvou poboček udělat 30 v krátké době. Následně tuto firmu prodá majiteli č. 3, což je většinou nějaká korporace, nebo větší hráč na trhu, který kupuje, aby ho konkurence nepřeválcovala.
V tomto inzerátu majitel č.1 prostě nerespektuje fáze vývoje firmy. Chce vidět, jak jeho firma zůstane stejná jako ta, kterou vybodoval a kterou miluje jako své dítě.
Pokud firmu prodáváte, buďte připraveni se jí vzdát. Prodat ji úplně a bez toho, že chcete vědět, co s ní noví majitelé dělají. Připravte si takovou cenu a exitovou strategii, aby vás zajímalo, kolik máte v kapse více než to, co se s firmou následně děje.
Vezměte si tolik, abyste měli radost z toho, co jste vybudovali, a že vám tak firma prostě vydělala pěkné peníze. Teď už je to na druhých, aby ji posunuli dál. Nemusí ji jen udržovat při životě.
P.S.: Potřebujete vyřešit důležitou otázku v podnikání? Objednejte si konzultační call - během dvou hodin se pořádně ponoříme do vaší otázky a probereme ji.