Nedávno jsem psala o tom, jak chráním svoje know-how, které veřejně sdílím v článcích, kurzech nebo, které je určeno jen pro konzultační klienty. Za základ ochrany považuji toto:
- Know-how, které je opravdu důležité (určené jen pro klienty)
- Název firmy
- Název projektu
- Know-how, které mám v kurzech
- PPT prezentace z kurzů
Na radu Jindry Šulcové jde vždycky všechno na https://mytitle.com/. Celou řadu z těch věcí tvořím mnoho měsíců a nedává smysl, abych se takto nechránila. Nevystřelím je ze sebe.
A pak je tu otázka, jestli jdou věci chránit právně nebo nejdou. Jestli lze zaregistrovat ochrannou známku nebo nejde.
Pokud nejde, tak cesta prevence je tato:
- Zaregistruji všechny možné domény k danému projektu, včetně chybných a s pomlčkou, a to i když si nejsem jistá, že je opravdu budu používat. Těch necelých 200 Kč, které za doménu zaplatím, i když ji nebudu používat, pro mě nejsou problém. Eliminuje to inteligentní konkurenci. Pokud to myslí vážně, tak chce registrovat vlastní domény.
- Napíšu testovací texty, neplatím za ně copywriterovi, protože jedna osoba zvládne kopírovat moje věci v řádu dnů, takže texty vytvořím sama, a nehraju si s nimi. Budou vykradeny, tak ať je vykradena jejich horší část. Tyto texty také nahraju na https://mytitle.com/, abych se v případě sporu měla čím obhájit.
- Po zveřejnění promuji, promuji a promuji, ať to co nejdříve vidí co nejvíce lidí. Abych byla vidět jako první.
- Tajně doufám, že to nikoho nebude zajímat, ale většinou u dobrých nápadů je kopie na světě do 3 týdnů a u horších nápadů do tří měsíců. Na tom si alespoň ověřuji, jestli je to pecka nápad, nebo průměr.
- Projekt nechám několik týdnů/měsíců běžet a začnu pracovat na textech. Mám většinou zpětnou vazbu na to, čemu čtenáři nerozumí, co je potřeba upravit, přepsat, lépe vysvětlit. Toto do nových a draze placených textů zahrnu. A pak jen nenápadně vytuněné texty vyměním.
Nevýhodou je, že to zpomaluje moji práci. Že s věcmi mohu jít ven o několik dní/týdnů později, než jsou reálně hotovy a připraveny ke spuštění.
Výhodou je, že pokud nápady a texty skutečně vykopírují, tak nemají v případě sporu proti mě šanci. Může to skončit soudem a zákazem činnosti, nebo takové mimosoudní vyrovnání ve výši několika set tisíc není špatné.
P.S.: Umíte něco opravdu dobře? A umíte to prodat? Moc ráda stojím za úspěchem druhých, pomůžu vám s byznysovou stránkou a vy se držte svého know-how. Objednejte si Konzultace s Dominikou.