Prodat firmu jen správným zájemcům

Upřednostňujeme prodej zájemcům, kteří budou chtít vlastnit a provozovat tuto prodejnu například jako ,,rodinný obchod”.

Tuhle větu jsem sice rozebírala minule, ještě mě ovšem nechce pustit. Je teď hodně menších firem, které končí a nevědí, jestli prodat, nebo jen ukončit, nebo co přesně s tím. 

Při prodeji není cesta firmu nějak držet, mít na ni vliv. Druhý majitel, který firmu škáluje většinou kupuje něco, co funguje, aby mohl škálovat. Nezajímá ho udržování stávajícího stavu, nechce růst pomalu. Chce koupit to, co lze vyškálovat, dobrý a fungující koncept. Vyrůst a prodat. 

Pravda, v Česku zatím tyto profesionální nákupčí firem nemáme v takové míře, v jaké to je v zahraničí. Ovšem jsou tu a přibývají. 

Co opravdu moje firma potřebuje?

Rozjet byznys od nuly je jiná dovednost, než ho vzít a vyškálovat. Vzácně to umí jeden majitel ze sta. Většinou to ale neumí a firmu pak udržuje v nějaké zaběhlé velikosti. Případně dokáže zajistit, aby firma rostla o pár procent.

Když pak firmu první majitel prodává, chce zabezpečit, aby jeho projekt pokračoval dál, aby dál fungoval. Tomu je ochoten často podřídit i cenu. Raději prodá za méně, jen aby ji prodal správně. Tedy tomu, kdo byznys bude provozovat jako on. Většinou si s investory nerozumí. 

Nediskvalifikujte ovšem vhodného majitele č. 2, když má představu, že firmu bude transformovat a posouvat. Je dost možné, že právě toto vaše firma potřebuje a příštích několik let by nepřežila, pokud by tyto změny nenastaly. 

Prodat firmu je také jen obchod. Když prodáváte boty, nevybíráte si, komu je prodáváte. Nepíšete do inzerátu, že je to jen pro štíhlé lidi. Když prodáváte firmu, pro druhou stranu je to také jen obchod. Chce si buď zajistit živobytí, nebo na tom chce velmi dobře vydělat.

 

P.S.: Potřebujete udělat neporazitelnou nabídku? Objednejte si cenotvorbu

Sdílet:

Copyright 2022
dominika@maminkatelky.cz
arrow-circle-o-downtwitterfacebookenvelopelinkedinxingpaper-planepinterest-pwhatsappcommentingcrossmenu