Vyhoďte klienty

Venku je 38 stupňů. Stojím pod stanem, a teče ze mě. Mám na sobě dlouhou košili, která skrývá zápěstí, sukně sahá až na zem, aby nebyly vidět kotníky.

Jsem v cizí zemi, kde kromě mého muže a novomanželů neznám na svatbě nikoho. Dost se nudím, protože malajská muslimská svatba probíhá úplně jinak než svatby naše. Celý den se jen fotí a jí. Žádný tanec, zpěv, hudba. Jen fotky novomanželů s desítkami svatebčanů, z nichž každý chce mít foto nevěsty. 

Rozhlížím se okolo. Zaslechnu kousek rozhovoru: 

“Jsme malí, chceme růst, ale při tom s tolik nevyděláme. Pracujeme prakticky nonstop.” 

Hmm, konečně zajímavý problém. 

“Moje žena to vybudovala, chceme růst, klientů je více, ale tím, že nabíráme lidi, nezbývá tolik peněz pro nás.”

A tak se bezostyšně do rozhovoru přidám.

Vyhoďte 80 % klientů. Nechte si ty, co vám platí nejvíce. Ty staré a máloplatící nahraďte těmi 20 %, co platí nejvíce. 

Setkávám se s nevěřícím pohledem. 

Pokračuji: "Je mi jasné, že se na mě díváte jako na blázna, ale podívejme se na fakta. 

Chcete růst, ale jen tím, že nabíráte klienty a zároveň zaměstance se vám navyšují náklady a neroste zisk. Musíte udělat něco radikálního, aby se změnilo, že z toho budete mít více vy.

Musíte zvýšit zisk a tou cestou, co jste to dělali, to nejde. Nevíte jak. Kdybyste byli moji klienti, první věc, kterou uděláme, tak bude analýza klientské základny. V ní seřadíte klienty podle toho, kolik přinesli obratu. Seřadíte je od nejvyššího po nejnižší. 

Podle toho uvidíme, kdo jsou nejlepší klienti a na koho soustředit marketingové snahy. Uvidíte, že když se zbavíte 20 % těch nejméně platících klientů, tak se vás to finančně nedotkne - bude to tak 5 % celkového obratu, ale uvolníte si ruce.

Jako malí podnikatelé nemáte prostředky na to, abyste mohli obsloužit všechny klienty, ale musíte obsluhovat ty, kteří přinesou zisk.”

To už logické je.  

Takže ano. Pokud chcete výrazně vyrůst, třeba zdvojnásobit velikost nebo ztrojnásobit zisk, vyhoďte klienty, kteří platí málo a najděte si klienty, co je nahradí.

Jak je "vyhodit" je otázkou jinou. 

P.S.: Potřebujete udělat analýzu klientské základny? Poradím, jak na to.

Sdílet:

Odebírat newsletter:

Know-how

Powerpricing s Dominikou

Pravidelný newsletter plný know-how o cenotvorbě, byznys architektuře a strategii. Přidejte se!

Know-how
Copyright 2024
dominika@maminkatelky.cz
facebookenvelopelinkedinangle-downxingpaper-planepinterest-pwhatsappcommentingcrossmenu