Návody na miliony

Návody na miliony jsou lákavé. Jenže to má jeden háček, čím více lidí je používá, tím více ztrácejí na efektivitě. I když představa, že se všichni topíme v milionech, proč ne …

Začalo to e-booky

Nejprve začaly v Česku e-booky. V prvním kole, když někdo vyrobil e-book, to fungovalo fantasticky. Tisíce stažených e-booků a tím pádem i tisíce kontaktů v e-mailingu.

Dnes to trvá roky, než se dostanete na stažení několika tisíců e-booků. Nebo musíte zaplatit opravdu velké peníze za reklamu na facebooku, abyste jej protlačili. Je to také tím, že e-booky je prostě trh přesycen.

Více lidí si koupilo návod a  začali podle návodu e-book produkovat. Protože se to dostalo k více lidem, tak přibývalo více a více nekvalitních e-booků, plných nicneříkajících blábolů. Lidé prošli různými kurzy. Pak jen bylo vidět, že na svůj web (často postavený na MioWebu) frkli nějaký e-book, k tomu 2 až 3 články a tím jejich práce skončila.

Hit: Facebook skupiny

To stejné se stalo s facebook stránkami a později facebook skupinami. Dříve představovaly zlatý důl, dnes už tolik ne. Vybudovat facebook skupinu ve 2018 šlo krásně a mohli jste mít pár tisíc lidí mrknutím oka. Jsou také lidé, co začali ještě dříve a zvládli mít i dvě skupiny o 50 000 lidech. Stačí jim tam hodit post a tisíce objednávek se hrne. Krásný byznys. Jednoho fitness trenéra takto sleduji a tleskám.

Jenže tohle dneska jen tak nevybudujete. Ne že by to snad nešlo vůbec. Těch skupin už je moc. Pokud začnete, bude vám to trvat hodně dlouho. Dneska sbíráte příznivce a sledující po kapkách. Udržovat komunitu dá opravdu hodně práce. 

Prostě když je něco nové, zajímá to hodně lidí a chtějí si to vyzkoušet - před pár lety jsme nadšeně šli do všech skupin, které na Facebooku vznikly, dnes ne tak moc. 

Pak přišly dotazníky

V roce 2020 místo e-booků  a tvorby komunity zaplavily trh dotazníky. Tyto dotazníky byly sofistikované v jedné věci - šlo o sběr e-mailových adres, na které následně chodilo promo na produkty. Funkční technika, sama ji moc ráda používám. V knize Ask najdete velmi dobrý návod, jak na to. 

Jenže pak to guru začal učit. Samozřejmě v osekané podobě. A nám v průběhu 3 měsíců přišly desítky žádostí, abychom to sdílely. Nesdílely jsme ani jeden. Naše politika je v tomto směru jasná - pokud někdo chce po nás něco nasdílet, nabízíme výměnu buď, že on nasdílí nějakou naši věci, nebo si to zaplatí.

Z těch desítek lidí se našel pouze jeden, který byl ochotný nasdílet něco našeho. Ale i tak z toho nakonec sešlo. Ostatní nám vysvětlovali, že začínají a máme je podpořit. Že to není promo. Že jen chtějí zjistit, co klientela chce

Na maminkatelkách děláme tuto práci 10 let,  budujeme sítě, píšeme články, tvoříme komunitu,vydáváme videa. Deset let práce, sbírání kontaktů, práce s publikem a my to najednou všechno začneme sdílet, jen proto, že si někdo řekne? No tak. Obchodní kontakty sdílíte přeci jen s lidmi, kterým důvěřujete.

Na začátku jsme slušně odpovídaly na každý požadavek. Ale protože na nás lidé byli hrubí a neslušní, nakonec když jsme viděly takovou nabídku, tak jsme prostě už nereagovaly.

Jestliže něco dobře funguje, chytří lidi si toho všimnou… 

Když nějakou techniku začne v marketingu někdo používat, všimnou si toho ostatní marketéři a podnikatelé.  Pak ji všichni používají více a více. Pak se objeví někdo, kdo to začne učit, a pokud je šikovný v on-line prodeji, tak vyprodukuje stovky lidí, kteří tuto techniku používají.

Technika najednou není nová, používají ji stovky lidí, z toho hromada blbě a koncovému zákazníkovi se začne zajídat. Většinou, když někdo tuto novinku učí, tak už ji dávno používá hromada lidí, kteří si všimli, že funguje i bez návodu. 

Takže to už není jednoduchá a ani rychlá cesta ke zbohatnutí. 

Nemám nic proti ani jedné z věcí. E-booky, Facebook skupiny, dotazníky - všechno jsou to legitimní části marketingového mixu. Jsou byznysy, které vůbec nepoužívají sítě a jsou úspěšné. Jsou byznysy, které jsou na sítích postavené a nepoužívají e-mailing. Jsou byznys modely, které jsou postavené jen na facebook skupině. Dost záleží na byznys modelu

Jeden návod pro všechny zabil funkční e-shop

Návody, které v podnikatelském Las Vegas dostanete, fungují jen pro jeden byznys model: 

Prodej on-line kurzů nebo programů (mohou být skupinové nebo pro jednotlivce). A nejvíce fungují na prodej podnikatelských kurzů. 

Ale už nebudou fungovat pro právníky, zubaře,... Pár příkladů jsem také ukazovala v článku Každý se může živit on-linem. Opravdu? a v článku Vstoupit bránou do on-linu je tak lehké! Musím do toho

Nejvíce si pamatuji dvě konkrétní e-shopařky.  

Byla jsem v kontaktu se dvěma ženami s úspěšnými e-shopy. Obě měly obrat okolo 4 milionů korun. Obě narazily na podnikatelské Las Vegas. Světe div se, podnikatelští guru  oběma doporučovali, aby vyrobily e-book, a tím natáhly lidi do e-mailing listu.

Jedna z nich tedy začala pracovat podle návodu, přestala se soustředit na prodeje na e-shopu a začala se soustředit na budování “nového on-line byznysu”. Do roka byla na dvoumilionovém obratu, zisky šly dolů. Paní prostě zabralo hodně času vyrobit ten on-line kurz. A zaplatila za to pouhých 144 000 korun (jiní s nimiž jsem byla v kontaktu zaplatili 500 000 i milion). 

Druhá dostala stejnou radu - vytvořit e-book, nahnat lidi. Jenže ona chtěla prodávat zboží, nechtěla dělat e-book. Měla moc práce, neměla čas na takové věci. Nakonec byla z kurzu odejita jako neschopná. Nicméně i přes rady v kurzu se soustředila na prodej a po roce byla na 6 milionovém obratu a za další rok byla na 8 milionech. 

Ta první se z Las Vegas přístupu nevzpamatovala. Dávala si za vinu, že něco dělá špatně. Navíc ji dohnala konkurence a e-shop se ji znovu nezvednul. Ne tak lehce jako v období před guru. A navíc soutěžila s dalšími e-shopy, které mezitím vznikly. Namísto, aby využila svojí výhody, že je první, pořádně se opřela do marketingu a dominovala trhu, otočila se špatným směrem.

Tohle je právě problém, který s jedním stejným návodem pro všechny mám. On totiž může velice pěkně rozdrbat všechno, co funguje.

Sdílet:

Odebírat newsletter:

Know-how

Powerpricing s Dominikou

Pravidelný newsletter plný know-how o cenotvorbě, byznys architektuře a strategii. Přidejte se!

Know-how
Copyright 2024
dominika@maminkatelky.cz
facebookenvelopelinkedinangle-downxingpaper-planepinterest-pwhatsappcommentingcrossmenu